Boeing 737 MAX 8 i sin fulde længde. Foto: Boeing

737 MAX er ovre den første hurdle

De amerikanske luftfartsmyndigheder har gennemført en tredages testperiode af Boeing 737 MAX. Nu venter en række procedurer, før flyet kan komme tilbage i luften.

Boeing 737 MAX er et skridt tættere på at være tilbage på himlen.

Mandag til onsdag i indeværende uge har de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA (Federal Aviation Administration), været i luften med en Boeing 737 MAX 7, der er den mindste model af denne flytype.

FAA bekræftede onsdag aften, at alle testflyvninger er afsluttet. Testflyet med registrering N7201S var i luften i området omkring Seattle i sammenlagt 10 timer over de tre dage, hvor det blandt andet gennemgik nødsituationer. Flyet skal senere leveres til amerikanske Southwest Airlines, skriver Simple Flying.

”FAA-piloter og -ingeniører evaluerede Boeings foreslåede ændringer i forbindelse med det automatiserede flykontrolsystem (MCAS, red.) på flyet. Selvom gennemførslen af testflyvningerne er en vigtig milepæl, er der stadig en række nøgleopgaver – herunder evaluering af de indsamlede data under disse flyvninger,” skriver FAA på sin hjemmeside.

Boeing 737 MAX har haft internationalt flyveforbud i over 15 måneder, efter to ulykker i henholdsvis Indonesien og Etiopien resulterede i 346 tabte menneskeliv.

Flere punkter i MAX-recertificeringen
Når FAA har analyseret den indsamlede data fra testflyvningerne, er der fortsat syv punkter, som skal udføres, før MAX kan komme i luften igen.

Et af punkterne er, at FAA i samarbejde med partnere fra Canada, Europa og Brasilien skal beslutte, hvor meget træning piloter skal have for at arbejde på Boeing 737 MAX igen. FAA skal også gennemgå og godkende træningsprogrammet for alle operatører af MAX-fly.

Herudover skal der skrives en række rapporter om blandt andet input fra offentligheden, og hvad Boeing har ændret i flyet for, at det kan blive recertificeret.

Flyselskaberne vil blive instrueret om de ændringer, der skal ske, for at MAX igen må flyve. Der vil blive udsendt en såkaldt ”Airworthiness Directive” (AD-note), der gør op med de problemer, der fik flytypen groundet.

Flyselskaber skal bruge måneder i forberedelse
Når dette er afsluttet, kan FAA formelt klarmelde flyet til igen at blive brugt kommercielt. Det er en midlertidig godkendelse til flyselskaberne, der først må bruge flyet, når det er opdateret, og når piloterne har fået den krævede træning.

Efter den første godkendelse af MAX er givet, kan det tage nogle måneder for flyselskaberne at opdatere flyene og gøre piloterne klar.

Omkring 400 Boeing 737 MAX er produceret siden flytypens grounding. FAA skal godkende samtlige disse fly, inden de kan leveres til deres respektive ejere. Først og fremmest skal FAA altså gennemføre den næste fase af godkendelsesprocessen, og myndigheden vil bruge al den nødvendige tid.

”Agenturet følger en klar proces og vil bruge den tid, der er brug for, til at gennemgå Boeings arbejde grundigt. Vi vil først ophæve flyveforbuddet, når FAA-sikkerhedseksperter er sikre på, at flyet opfylder standarderne for certificering,” lyder det fra FAA, der formentlig tidligst kan recertificere flyet endeligt i midten af september.

 

Relaterede artikler:

MAX-recertificeringsflyvninger begyndte mandag

Mulig recertificering af 737 MAX om få uger

Boeing genoptager 737 MAX-produktion