Norwegians daværende koncernchef Jacob Schram (t.v.) og Geir Karlsen, den tidligere finansdirektør og nyudnævnt koncernchef. (Foto: Foto: Bo Mathisen)

Bonusskandale i Norwegian udvikler sig

Norwegian er havnet i et voldsomt stormvejr, hvor flyselskabet bliver anklaget for at indgå aftaler om hemmelige millionbonusser til ledelsen samtidig med, at det modtog milliardstøtte fra den norske stat.

Den norske handelsminister Iselin Nybø (V) har blandet sig i sagen om en ukendt millionbonus til flyselskabet Norwegians topledelse og har krævet en redegørelse om forløbet fra Norwegian.

Den nye og hidtil ukendte bonus til ledelsen blev besluttet i år, skriver det norske erhvervsmedie E24.no. Detaljerne om den ukendte bonus vil derfor først blive offentliggjort i foråret 2022 – i forbindelse med årsregnskabet for 2021.

Men bonusordningen er blevet bekræftet af Norwegians fratrådte bestyrelsesformand, Niels Smedegaard.

”Jeg kan bekræfte, at Jacob (Schram) Og Geir (Karlsen) har den samme “fastholdelsesbonus” med hensyn til størrelse, vilkår og betingelser,” siger Niels Smedegaard .

Har fået en redegørelse
Efter at E24 i sidste uge afslørede bonussen til den øverste ledelse, har handelsminister Iselin Nybø (V) krævet og nu fået en forklaring fra flyselskabet.

Ministeren ville vide, om flyselskabet overtrådte den betingelse, der blev stillet sidste år, om at statens krisestøtte (et statsgaranteret lån på tre milliarder norske kroner) ikke måtte bruges til udbytte og bonusser.

I sit svar til ministeren skriver Norwegian, at da det så sortest ud for Norwegian i slutningen af 2020, besluttede selskabets bestyrelse, at det var nødvendigt at skabe en mekanisme, der kunne fastholde nøglemedarbejdere.

Aktionærerne skal betale
Men den skulle først træde i kraft, hvis rekonstruktionen lykkedes. Derfor er det ikke den norske stat, men selskabets aktionærer, der kommer til at bære udgifterne til bonussen.

I redegørelsen forklarer Norwegian, at der i januar i år blev indgået bonusaftaler med en række personer, som det var vigtigt for virksomheden at fastholde.

På grund af udfordringerne i Norwegian og for at bidrage til at gennemføre rekonstruktionen valgte både den daværende koncernchef, Jacob Schram, og den nyudnævnte koncernchef, Geir Karlsen, den 9. marts 2021 at frasige sig bonusaftalerne.

Ville holde på nøglemedarbejdere
Det mente, den daværende bestyrelse var uheldigt. Hvis Norwegian mistede sine nøglemedarbejdere, ville det have vanskeliggjort forhandlingerne med investorer og potentielt have påført kreditorer og andre interessenter et tab, hvis rekonstruktionen mislykkedes.

Den tidligere bestyrelsesformand oplyste i den forbindelse, at en stor skandinavisk konkurrent (SAS, red.) i samme periode var på udkig efter en ny administrerende direktør, og flere norske selskaber i flybranchen var under opbygning.

Derfor besluttede bestyrelsen at tilbyde en ny bonus til Jacob Schram og Geir Karlsen på de samme vilkår, men med enkelte ændringer. Bonusaftalerne blev underskrevet 15. maj 2021.

Det var nødvendigt
Det fremhæves i redegørelsen, at bestyrelsen for Norwegian stod i et dilemma, da bonusordningen blev lanceret. Men at fastholde nøglepersoner blev ansat for afgørende under rekonstruktionen.

Bestyrelsen konkluderede, at en bonusordning var nødvendig for at kunne hente kapital på markedsmæssige vilkår, og at aftalen derfor indebar en forsvarlig afvejning af selskabets interesser og kreditorernes interesser.

Det understreges også i redegørelsen, at lønniveauet i Norwegians ledelse var og er betydeligt lavere end niveauet hos selskabets nærmeste konkurrent i Skandinavien.

Hertil kommer at selskabets Short Term Incentive program for 2020 og 2021 var blevet aflyst, og at selskabets Long Term Incentive program var blevet værdiløst.

Skuffende og usympatisk
Handelsminister Iselin Nybø er ikke imponeret af Norwegians svar. Hun siger i en pressemeddelelse:

”Norwegian insisterer på, at de har overholdt de juridiske forpligtelser i aftalen med staten, og at statsstøtten ikke er blevet brugt til bonusser.”

”Det er ikke desto mindre meget skuffende, at de giver store bonusser. Det er usympatisk for både medarbejdere, kunder, aktionærer og kreditorer, der har hjulpet Norwegian. Det viser dårlig dømmekraft,” siger hun.

 

Relaterede artikler:

Norwegian skifter topchef

Niels Smedegaard stopper i Norwegian

Norwegian er atter en fri fugl