Det nye elektriske, selvkørende bagagekøretøj i Amsterdam-Schiphol. (Foto: Royal Schiphol Group)

Tester nyt selvkørende bagagekøretøj i Schiphol

Amsterdam-Schiphol er i gang med at teste et nyt elektrisk, selvkørende bagagekøretøj, som skal effektivisere bagagehåndteringen og reducere arbejdsbyrden for personalet.

På en almindelig dag håndterer Amsterdam-Schiphol omkring 31.000 stykker bagage tilhørende transferpassagerer.

En stor del af denne bagage håndteres i morgentimerne, hvilket lægger et stort pres på bagagesystemet og på bagagehåndteringen. For en mere effektiv proces tester Schiphol nu i samarbejde med KLM et elektrisk, selvkørende bagagekøretøj, der er leveret af Aurrigo.

Dette autonome køretøj fragter bagagen fra passagerer med lang transfertid fra flyet til et midlertidigt opbevaringssted. I rette tid fragter køretøjet bagagen derfra til bagagehallen, hvor den sendes ind i bagagesystemet for videre håndtering.

Denne nye og delvist automatiserede proces sænker arbejdsbyrden og lægger mindre pres på bagagesystemet, da ikke al bagage sendes ind i systemet på samme tid, lyder det.

Test færdig i slutningen af 2025
Den første testfase af det selvkørende bagagekøretøj begyndte i august 2024, og testen blev udført på ruten fra det midlertidige opbevaringssted til bagagehallen. I forbindelse med testen kortlagde køretøjet forpladsområdet ved hjælp af 3D-kameraer, ligesom den lærte at navigere rundt.

I den nuværende testfase, der begyndte tidligere i februar i år, kører det selvkørende køretøj rundt ved den såkaldte pier. Bliver testen en succes, vil køretøjet blive testet på selve flyenes standpladser. Den samlede test forventes afsluttet ved udgangen af 2025.

Køretøjet er udstyret med Lidar-sensorer og kameraer med 360-graders synsvinkel. Dette gør det muligt at køre på forsvarlig vis mellem anden trafik, bremse i tide og holde god afstand. Af sikkerhedsmæssige årsager er der i testfasen altid en person i det selvkørende køretøj, som kan gribe ind, hvis det bliver nødvendigt.

Vil elektrificere flåden af jordkøretøjer
Amsterdam-Schiphol har store ambitioner på det bæredygtige område, fortæller Jan Zekveld, der er innovationsdirektør hos Royal Schiphol Group.

”Vi sigter mod at drive en af ​​verdens mest bæredygtige og banebrydende lufthavne i 2050. Det er derfor, vi er forpligtet til at skabe en mere bæredygtig, nul-emissions jordbaseret drift,” siger han.

”Vi erstatter flåden af køretøjer med et forbundet netværk af autonome, emissionsfrie køretøjer. På den måde automatiserer vi alle relaterede processer. Medarbejderne vil fortsat spille en vigtig rolle i en selvstændig jordoperation. Arbejdet bliver mere varieret og mere retningsgivende.”

 

Relaterede artikler:

Schiphol forventer vækst i 2025

Schiphol i vækst: Næsten 67 millioner passagerer

Europæisk storlufthavn afprøver selvkørende busser