Selvkørende bus i Amsterdam-Schiphol. (Foto: KLM | PR)

Europæisk storlufthavn afprøver selvkørende busser

Efter et vellykket forsøg i foråret øger Amsterdam-Schiphol nu udfordringerne for lufthavnens selvkørende busser, der i den kommende tid skal køre med besætningsmedlemmer fra KLM.  

Selvkørende biler er en del af fremtiden. Det udsagn virker der til en vis grad at være konsensus om, og derfor er spørgsmålet nok snarere, hvor lang tid der går, inden den slags køretøjer bliver en del af hverdagen.

Svaret på det vil formentligt være lidt forskelligt alt efter, hvem man spørger, men det er står dog til troende, at den nye teknologi benyttes og afprøves flere og flere steder. Det gælder blandt andet også i Amsterdam-Schiphol.

I 2021 igangsatte den europæiske storlufthavn et forsøg med en selvkørende bagagetraktor, der kunne hjælpe de ground handling-ansatte ved at transportere kufferter og tasker ud til flyene, men Schiphol ser tilsyneladende flere perspektiver i teknologien.

Tilfredse med første forsøg
Siden marts i år har der været afviklet forsøg med selvkørende busser fra producenten Ohmio i Amsterdam-Schiphol (AMS), og nu er fase et tilendebragt. Resultaterne herfra har tilsyneladende været opmuntrende i og med, at næste fase netop er blevet sat i gang.

Denne gennemføres i samarbejde med KLM, og meningen er, at de selvkørende busser nu skal prøves af i et mere komplekst miljø end tidligere.

Skal hente besætningsmedlemmer på forplads
I fase to af forsøget skal busserne følge en planlagt og forprogrammeret rute, hvor de dog også vil skulle tage højde for andre aktiviteter såsom fly, der letter og lander, samt ground handling og transport af besætningsmedlemmer.

Sidstnævnte aktivitet vil busserne også selv være beskæftiget med i den kommende tid, da de flere gange om dagen skal hente KLM Cityhopper-besætningsmedlemmer på forpladsen kaldet Apron A, hvorefter de ansatte køres til terminalen.

Det kan lade sig gøre, fordi busserne er udstyret med sensorer og en række særlige kameraer.

Et GPS-signal gør, at de kan finde vej, ligesom afstandsmålinger med den såkaldte LIDAR-teknologi sørger for, at busserne har, hvad der svarer til et 360-graders udsyn og kan identificere og undgå objekter, der er op til 30 meter væk.

Kan gøre fremtiden nemmere
Jan Zekveld, der er innovationschef i Schiphol, glæder sig over, at man nu er parat til at indlede næste fase.

”Det er fremragende, at vi allerede nu kan følge op på forsøget med de selvkørende busser, da vi er nysgerrige efter den viden og erfaringer, som vi vil få. Det skyldes især, at både punktlighed og sikkerhed er afgørende på den rute, som de skal køre.”

”Vi er også interesseret i, hvordan flyselskabets besætningsmedlemmer oplever selvkørende transport. Det vil desuden bidrage til at opbygge en tillid til teknologien, hvilket potentielt vil gøre en fremtidig integration af andre selvkørende køretøjer nemmere.”

På sigt skal alle køre af sig selv
Hos Royal Schiphol Group er den klare holdning, at forsøget med de selvkørende busser er et lille blik ind i en ikke så fjern fremtid.

Som led i den grønne omstilling regner man nemlig med, at alle køretøjer på hovedstadslufthavnens område, vil være selvkørende i 2050, ligesom de til den tid heller ikke længere skal udlede CO2. Alle processer omkring køretøjerne ventes derudover også at være blevet automatiseret.


Relaterede artikler:

Domstolsafgørelse til fordel for Schiphol og KLM

Amsterdam-Schiphol fortsætter tocifret vækst

Verdens første selvkørende bagagetraktor