Nu har Air France-KLM også afgivet et bud på at overtage en del af Air Europa. Ejerne overvejer i øjeblikket, hvorvidt man skal takke ja til SAS-medejeren eller Lufthansa-koncernen.
Siden EU-kommissionens betænkeligheder ved konsekvenserne for den frie konkurrence i august sidste år fik International Airlines Group (IAG) til at droppe ambitionen om at overtage hele Air Europa, har flere andre koncerner haft et godt øje til SkyTeam-selskabet.
I slutningen af november forlød det, at Air France-KLM var interesserede i at erhverve sig en andel på 20 procent af det spanske flyselskab, hvilket er på størrelse med den aktiepost, som IAG fortsat har i selskabet. Det er rejsekoncernen Globalia, der sidder på hovedparten af Air Europa.
Det nye år var derudover kun godt en måned gammel, da spanske medier kunne fortælle, at Lufthansa-koncernen også drøftede muligheden for at overtage en bid af flyselskabet. Meldingen var, at der også i dette tilfælde var tale om 20 procent.
Kan slippe af med gæld
Nu er det kommet frem, at begge de to store luftfartskoncerner har gjort alvor af interessen og er kommet med bud på Air Europa. Det skriver El Confidencial.
Air France-KLM har tilbudt 300 millioner euro, hvilket svarer til 2,2 milliarder kroner, for en majoritetsandel på 51 procent. Det skulle være en del af handlen, at koncernen også vil overtage Air Europas gæld på 475 millioner euro (3,5 milliarder kroner) til den spanske regering.
Så stor en andel ønsker Lufthansa, der sidste år købte 41 procent af ITA Airways og 10 procent af Air Baltic i januar, dog ikke. Den tyske luftfartskoncern har tilbudt 240 millioner euro (1,8 milliarder kroner) for 25 procent af flyselskabet.
Flere faktorer ventes at få indflydelse
Det forlyder, at medlemmer af Hidalgo-familien – der står bag Globalia – har forskellige holdninger til hvilket købstilbud, som man bør gå videre med.
De to koncerners planer for at forbedre Air Europa ventes at kunne blive tungen på vægtskålen, da analytikere har peget på, at selskabet i øjeblikket underpræsterer og derfor har svært ved at konkurrere med Iberia.
I tillæg ventes også de økonomiske perspektiver i en given handel samt de samarbejdsmuligheder som henholdsvis Air France-KLM eller Lufthansa bringer med sig ind i ejerkredsen at spille en rolle, når beslutningen skal træffes.
Hverken Air France-KLM eller Lufthansa har ønsket at knytte en kommentar til nyheden.
Relaterede artikler:
Medie: Lufthansa vil købe del af SkyTeam-selskab