Willie Walsh, direktør hos IATA. (Foto: IATA | PR)

IATA til EU: Tænk jer om

EU ønsker, at flyselskabernes brændstof vil bestå af 70 procent SAF i 2050. Men på vejen er der kortsigtede mål, som er helt umulige at nå, mener IATA’s topchef.

Willie Walsh, chefen for flyselskabernes sammenslutning IATA, er ude med riven, fordi han ikke mener, at EU’s SAF-krav afspejler den virkelighed, som flyselskaberne rent faktisk befinder sig i.

EU kræver nemlig, at selskaberne løbende iblander mere SAF (Sustainable Aviation Fuel, red.) i brændstoffet. Fra i år lyder kravet på to procent, mens det stiger til seks procent i 2030 og hele 70 procent fra 2050.

Men nogle af de mål mener Willie Walsh ikke vil blive opnået, fortalte han ifølge mediet BrusselsMorning til journalister, der mødte ham i Singapore.

”Jeg har svært ved at se, hvordan vi kommer til at have nok tilgængeligt SAF til, at vi kan nå de kortsigtede mål,” siger han.

Må gentænke målene
Willie Walsh bygger sit argument på en undersøgelse, som Airlines for Europe, som repræsenterer 17 flyselskaber, står bag. Den når nemlig frem til, at produktionen af SAF vil være 30 procent lavere end det mål, som EU har sat for 2030.

Derfor mener han også, at EU bliver nødt til at gentænke sine mål, mens han dog stadig mener, at en netto nul-udledning per 2050 er inden for rækkevidde. Han siger, at IATA hele tiden har været skeptiske over for de kortsigtede mål.

Han mener ikke nødvendigvis, at EU’s mål bygger på reel data på, hvor meget SAF der bliver produceret, og at man fra starten burde have haft dette med i overvejelserne.

Meningsløst at købe SAF uden for EU
En konsekvens af kravene, siger Walsh, er, at individuelle flyselskaber importerer SAF til EU, der er produceret uden for EU, så man kan leve op til kravene.

Men det giver ingen mening fra et klimamæssigt perspektiv, mener han, for selve transporten af brændstoffet sætter også aftryk på klimaet.

SAF er i øvrigt biobrændsel, som bliver udvundet fra både plantebaserede og animalske kilder. Det kan være fra brugt madolie, fedt eller anden biomasse.

Det estimeres, at SAF har potentialet til at nedbringe drivhusgasudledninger fra fly med op mod 80 procent og i visse tilfælde helt op til 94 procent, baseret på hvad SAF’en er udvundet af.

 

Relaterede artikler:

Grøn indenrigsrute træder et skridt tættere på

CPH og SAS støtter prøveauktion af e-SAF

Tilladelse på plads: SAF-produktion i sjællandsk havn