Aarhus Airport. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | theaviationplatform.dk)

Aarhus-politikere angriber Aalborg Lufthavn

Tidspunktet er påfaldende for den klage, som Aalborg Lufthavn har indgivet mod Aarhus Airport for ulovlig statsstøtte. Det mener politikere i Aarhus, men i Aalborg afviser bestyrelsesformanden.

Når Aalborg Lufthavn og dens ejerkommuner i august valgte at indgive en klage til EU-Kommissionen over de kommunale milliontilskud, som Aarhus Airport har fået, så er det for at stikke en kæp i hjulet på det aarhusianske modstykke. Sådan lyder det i hvert fald fra politikere i Aarhus, skriver Din Avis Aarhus.

I Aalborg mener man, at støtten til Aarhus Airport har udgjort ulovlig statsstøtte, og at støtten er konkurrenceforvridende. Erklærer EU-Kommissionen sig enig, så kan det betyde, at Aarhus Airport skal tilbagebetale over 600 millioner skattekroner til de østjyske ejerkommuner.

Udsigterne til en mulig kæmperegning har dog ikke gjort forhandlingerne med den mulige investor, Fairchild Denmark, lettere, og det er helt bevidst fra Aalborgs side. Det vurderer to politikere fra byrådet i Aarhus.

Politiker: Aalborg spekulerer i at få lukket lufthavn
Én af de politikere, som mener, at Aalborg Lufthavn og dens ejerkommuner bevidst gør livet surt for Aarhus Airport, er Venstres gruppeformand, Gert Bjerregaard.

”Aalborg ved godt, at vi er i en svær situation og forhandler om vores lufthavns eksistens. Derfor kan jeg ikke andet end se det som en kynisk handling fra deres side af. De spekulerer da benhårdt i at få lukket Aarhus Airport, så de ikke selv skal dreje nøglen om i Aalborg. Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. Jeg synes, det er kynisk og usmageligt,” siger han.

Bjerregaard mener ikke, at millionstøtten, som Aarhus Lufthavns ejerkommuner har givet, kan kaldes ulovlig statsstøtte. Han sidder ikke selv med i investorforhandlingerne, men han mener dog samtidig ikke, at klagen kommer til at vælte læsset.

Han lægger vægt på, at Aarhus Airport oplever fremgang, hvilket han mener gør det mere sandsynligt, at Fairchild vælger at investere.

”Så vi giver ikke op i Aarhus, men det er da irriterende, at Aalborg spiller det ufine klagekort,” siger han.

Naturligt at sætte kniven, hvor den gør skade
Hos Radikale Venstre i Aarhus har Metin Aydin egentlig været modstander af Aarhus Kommunes økonomiske støtte til Aarhus Airport. Han kan dog også genkende mistanken om, at man i Aalborg ønsker at ramme Aarhus, hvor det gør ondt.

”Det er spekulation, for jeg ved ikke, hvad der er foregået i Aalborg Lufthavns bestyrelseslokale, men var jeg konkurrent, så ville det da være naturligt at sætte kniven ind der, hvor den gør mest skade,” siger han.

Aydin påpeger, at det sidste store indskud, der kom fra kommuner, var i 2022, hvor man tilførte 200 millioner kroner.

Han siger, at i og med situationen har eksisteret i mange år, kunne man når som helst have indgivet klagen. Ved at gøre det netop nu, mener han, at Aalborg kan fjerne en konkurrent fra landkortet.

Men mens han mener, at handlingen er ukollegial, påpeger han stadig, at Aalborg Lufthavn ikke har gjort noget ulovligt, men modsat påpeger en ting, ”som måske har været uden for skiven.”

Han ærgrer sig dog, fordi han gerne ser, at Aarhus Kommune får afhændet lufthavnen, som han ser som en klods om benet.

En længere proces
I Aalborg Lufthavn lyder det modsat fra Aalborgs forhenværende borgmester og nuværende bestyrelsesformand i lufthavnen, Thomas Kastrup-Larsen, at klageprocessen har været længe undervejs. Der er altså ikke tale om nogen udspekuleret plan.

”Det er længe siden, at vi gik i gang med det her. Vi har både gået til de danske konkurrencemyndigheder og til EU, og det startede vi med tilbage i 2023,” siger Kastrup-Larsen.

Formanden har sammen med næstformand Lars Krull også tidligere påpeget, at man i Aalborg finder den kommunale støtte konkurrenceforvridende i et debatindlæg på Check-in.dk i maj 2024.

Til spørgsmålet om klagen ikke kunne være indgivet for to eller tre år siden, og om timingen ikke er bevidst, svarer Thomas Kastrup-Larsen:

”Nej, ikke når vi i lang tid har været meget tydelige omkring vores standpunkt. Men det har også været vigtigt for os at observere, hvordan midlerne anvendes.”

Bruger Ryanair som eksempel
Kastrup-Larsen påpeger også, at mens Ryanair har forladt Aalborg og Billund med henvisning til den danske passagerafgift og et krav om, at lufthavnene tager regningen, så opererer Ryanair stadig i Aarhus.

”Billund har jo også været ude at melde, at de oplever, at flyselskaberne kan få nogle helt andre priser i Aarhus end hos os andre. Det er jo konkurrenceforvridning, når man kan bruge kommunale støttekroner til sådan noget,” siger han.

Han henviser også til, at Aarhus Airport har haft gang i forhandlinger med mulige investorer i lang tid, og han ønsker politikerne i Aarhus held og lykke med lufthavnen. Han siger samtidig, at han ikke ved, hvad det vil betyde hos Aalborg Lufthavn, hvis Aarhus Airport lukker.

 

Relaterede artikler:

Undergraver politikerne bag Aarhus Lufthavn det danske konkurrencesamfund?

Folketingsmedlemmer besøgte kriseramt lufthavn

SAS og Ryanair bidrager til vækst i Aarhus Airport