SAS vil også fylde op efter Transavia

Det er ikke kun Cimber Sterling, Norwegian og eventuelt easyJet, der vil lukke hullet efter Transavia. Nu melder SAS sig også på banen med to konkrete destinationer.

Kun få sekunder efter, at Transavia havde meddelt sine ansatte og sidenhen pressen om selskabets beslutning at trække sig fra det danske marked, blev der hektisk aktivitet hos konkurrenterne.

Hos Cimber Sterling arbejdede ruteplanlæggerne natten til tirsdag med at foretage ændringer i trafikprogrammet, så man kunne samletrafik op efter Transavia. Det samme er angiveligt sket hos Norwegian, der også har været i markedet med konkrete udmeldinger om opgradering af frekvenser.

Men nu vil SAS også være med til at fylde hullet op efter Transavia. Det på trods af, at alle har vurderet, at der i forvejen var overkapacitet i markedet, hvilket har presset priserne gennem det seneste års tid. Men det lader ikke til at afskrække SAS.

“Der er tydeligvis overkapacitet på en lang række af Transavia-ruterne. Vi går ind og dækker til Nice og Rom, fordi det giver mening i forhold til vore eksisterende aktiviteter på de to ruter,“ siger Per Møller Jensen, der er Vice President, Brand, Marketing & EuroBonus hos SAS..

Der bliver således i første omgang tale om at indsætte en ekstra afgang fra København til henholdsvis Nice og Rom i sommerfartplanen 2011. Alternativt vil det også blive kombineret med større fly på nogle af afgangene på de to destinationer.

Per Møller Jensen understreger, at udvidelsen sker indenfor rammerne af Core SAS-strategien, der ikke fraviges. I det kommende vinterprogram satser SAS også massivt.

“Vi øger i vinterprogrammet fra Københavns Lufthavn med ikke mindre end 14 % til såvel intra-skandinaviske ruter samt på det interkontinentale program. Det skyldes bl.a., at vi indsætter et nyt langdistancefly i produktionen,“ siger Per Møller Jensen.

På spørgsmålet om, hvorvidt SAS risikerer at lægge et lidt for stramt trafikprogram op for sommeren, siger Per Møller Jensen: “Vi havde for nogle uger siden en ekstraordinær situation med fly ude af drift p.g.a. tekniske forhold samt mangel på piloter til CRJ-flyene. Det medførte en række aflysninger, hvor vores regularitet midlertidigt faldt til omkring 98 %, hvor den normalt ligger over 99 %.“

Per Møller Jensen konstaterer dog, at man hos SAS er fortrøstningsfulde i forhold til sommerprogrammets gennemførelse. Trafikprogrammet skal nok holde samtidig med, at SAS kan fastholde den velkendte regularitet, således at ofer 99 % af alle flyvninger gennemføres.

Foto: SAS vil fylde nogle af hullerne op efter Transavia.