A.P. Møller - Mærsk har indgået aftale med Air France-KLM. (Foto: A.P. Møller - Mærsk | PR)

A.P. Møller – Mærsk vil flyve grønt med KLM

En ny aftale mellem A.P. Møller – Mærsk og Air France-KLM har til sigte at reducere den danske virksomheds CO2-udledninger ved både forretningsrejser og fragtflyvninger.

For øjeblikket forsøger virksomheder verden over at finde en måde, hvorpå der kan udledes mindre CO2, så selskaberne dermed kan leve op til deres bæredygtighedsmål. Ved flyvninger er sustainable aviation fuel (SAF) – altså bæredygtigt flybrændstof – en af metoderne til, at målene kan indfries.

Det skyldes, at brændstoffet udleder mindre CO2 end traditionelt jetbrændstof. Udfordringen er dog, at udbuddet af bæredygtigt flybrændstof ikke er så stort, hvilket bevirker, at det grønnere alternativ er op til fem gange mere omkostningstungt end almindeligt brændstof.

Det har fået flyselskabet Air France-KLM til at udvikle et program, hvor selskabets erhvervskunder frivilligt betaler et beløb, som dækker forskellen mellem de to brændstoftyper, når medarbejderne skal flyve i forbindelse med arbejdet.

Gælder også fragtflyvninger
Haarup Maskinfabrik fra Silkeborg var den første danske virksomhed, der blev en del af programmet, men nu har Air France-KLM også indgået en aftale med den absolutte sværvægter i dansk erhvervsliv nemlig A.P. Møller – Mærsk.

Aftalen gælder i to år, og den går ud på, at A.P. Møller – Mærsk kompenserer for alle de erhvervsrejser, som selskabets ansatte foretog med Air France-KLM i 2021. Det samme gælder for i år, men i tillæg betaler virksomheden også for bæredygtigt brændstof på fragtflyvninger i 2022.

Gijs van Popta, som er daglig leder hos Air France-KLM North Europe, fremhæver, at aftalen er vigtig, fordi den dels er med til at begrænse CO2-udledningerne, men også fordi den medvirker til at skabe et mere bæredygtigt marked for det grønne flybrændstof.

Skal skabe efterspørgsel
Aftalen kommer i forlængelse af andre initiativer hos A.P. Møller – Mærsk, der skal reducere miljøomkostningerne ved fragtforretningen. Virksomheden har blandt andet introduceret produktet Maersk ECO Delivery, hvor kunderne kan betale for bæredygtigt brændstof på selskabets containerskibe.

Den danske virksomhed oplever, at klimabevidste kunder gerne vil betale lidt ekstra, hvis fragten kommer frem på mere bæredygtig vis, og Torben Bengtsson, der er international chef for Air & LCL-afdelingen hos A.P. Moller – Mærsk understreger, at tiden er inde til, at der skal ske noget.

”Hvis vi ønsker at se en effekt allerede i dette årti, er det afgørende at kunne levere på vore kunders behov allerede nu. Denne aftale er et udgangspunkt for, at vi kan skabe den markedsefterspørgsel, der kræves for at accelerere den tiltrængte grønne energiomstilling i luftfarten.”

A.P Møller – Mærsk deltager desuden også i Eco-Skies Alliance, som er et initiativ fra det amerikanske flyselskab United Airlines. Her bidrager de deltagende virksomheder til en fælles investering i bæredygtigt flybrændstof.

Ligesom programmet fra Air France-KLM har Eco-Skies Alliance til formål at højne efterspørgslen og sænke priserne på bæredygtigt brændstof. I december sidste år oplyste United Airlines, at de fælles investeringer indtil videre havde ført til, at der var blevet indkøbt 26 millioner liter SAF.

 

Relaterede artikler:

Air France-KLM indfører klimatillæg

A.P Møller – Mærsk støtter grønt United-initiativ

Første danske virksomhed i Air France-KLM program