En Airbus A220-300 fra SWISS. Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo

A220-motorfejl medfører restriktioner til flyselskaber

Canadiske luftfartsmyndigheder har indført midlertidige driftsrestriktioner på Airbus A220 efter flere motorfejl på flytypen i de seneste måneder.

Tre forskellige Airbus A220 fra SWISS har inden for de seneste tre måneder haft fejl på motoren af typen Pratt & Whitney PW1500G.

De to første hændelser fandt sted henholdsvis den 25. juli og den 16. september i år og involverede en trin 1-rotorfejl i lavtrykskompressoren (LPC). Det er uvist, hvad der forårsagede motorfejlen på den tredje flyvning, der fandt sted den 15. oktober.

De canadiske luftfartsmyndigheder, Transport Canada, har på baggrund af de tre motorfejl valgt at indføre forbehold i driften af Airbus A220-flyene. Det sker via en såkaldt ”Airworthiness Directive” (AD-note), hvor ydeevnen af motor N1 begrænses til 94 procent i en højde over 29.000 fod (8.840 meter, red.). Det skriver Air Transport World.

De europæiske luftfartssikkerhedsmyndigheder, EASA, har vedtaget det canadiske direktiv.

”Der blev rapporteret om flere hændelser af inflight-fejl i motoren. Der er undersøgelser i gang for at bestemme grundårsagen. Foreløbige undersøgelsesresultater indikerer, at stigninger i høj højde med højere hastigheder for motorer med visse thrust ratings kan være en medvirkende årsag,” skriver de canadiske luftfartsmyndigheder i AD-noten.

Flyselskaberne forpligter sig desuden til at indrapportere, hvis en motor yder over 94 procent i 20 kontinuerlige sekunder.

SWISS groundede alle A220-fly
Det er US National Transportation Safety Board (NTSB), der undersøger alle tre motorhavarier hos SWISS. Alle havarierne skete på flyvninger mellem London Heathrow og Genève og førte til omdirigeringer og sikkerhedslandinger af flyene. Den første og tredje hændelse endte med omdirigering til Paris Charles de Gaulle, og A220-flyet på den anden flyvning returnerede til Genève.

Amerikanske Pratt & Whitney anbefalede inspektion af blandt andet lavtrykskompressor trin 1-rotorerne efter anden hændelse, og luftfartsmyndighederne krævede straks disse inspektioner. Tjekkene skulle kun foretages på A220-fly med færre end 300 start og landinger – de såkaldte cycles.

SWISS groundede for to uger siden ydermere alle sine 28 Airbus A220 efter den tredje hændelse og satte dem i drift igen inden for et døgn. Det schweiziske flyselskab råder over otte A220-100 og 20 A220-300.

Kun seks flyselskaber i verden opererer indtil videre Airbus A220. Det er – foruden SWISS – airbaltic, Air Tanzania, Egypt Air, Korean Air samt Delta Air Lines. De eneste A220-fly, der flyver til Danmark, er fra airbaltic på selskabets rute mellem Riga og København.

Ved udgangen af september havde Airbus leveret i alt 34 A220-100 og 56 A220-300 fordelt på førnævnte seks flyselskaber. SWISS er den største operatør af flytypen.

 

Relaterede artikler:

SWISS sætter alle A220-fly på jorden

Airbus har sparket gang i salget af A220

Lufthansa præsenterer luksuskabine i Airbus A220