Første testflyvning med Airbus A321XLR. (Foto: Airbus | PR)

A321XLR risikerer at få reduceret rækkevidden

Den ultra-langtrækkende A321XLR fra Airbus risikerer at få en rækkevidde, der er flere hundrede kilometer kortere end planlagt som følge af ekstra vægt i forbindelse med sikkerhedsændringer.

Der er store forventninger til Airbus A321XLR, der – når det kommer på markedet – vil blive verdens suverænt længstrækkende single aisle-fly.

Flyet er officielt planlagt til at kunne flyve 4.700 nautiske mil, hvilket svarer til 8.700 kilometer. Kilder i markedet fortæller imidlertid nu, at rækkevidden kan blive forkortet med flere hundrede kilometer.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters har Airbus indgået en række aftaler med europæiske luftfartsmyndigheder om nye sikkerhedsforanstaltninger omkring flyets design. Foranstaltninger, der er nødvendige for at opnå certificering, lyder det fra kilder i luftfartindustrien.

Kilderne har oplyst, at situationen med A321XLR angiveligt har fået Airbus til at tilbyde nogle kunder tilbud på den større Airbus A330neo for at kunne opretholde fastsatte præstationsmål.

Næsten 400 kilometer kortere rækkevidde
Airbus afviser imidlertid, at ændringen i rækkevidde på den ultra-langtrækkende A321XLR, der får plads til mellem 180 og 220 passagerer, er særligt nævneværdig.

”Airbus forventer ingen væsentlig indvirkning på XLRs unikke rækkevidde i segmentet for single aisle-fly,” siger en talsmand for Airbus som svar på en forespørgsel fra Reuters.

To industrikilder har fortalt, at de ændringer, der skal udføres for at opnå certificering, vil betyde mellem 700 og 800 kilo ekstra vægt på flyet sammenlignet med tidligere skøn på 200-300 kilo. Vægtændringen vil angiveligt betyde, at A321XLR’erens rækkevidde vil blive reduceret med omkring 200 nautiske mil, hvilket svarer til 370 kilometer.

”A321XLR vil være mere begrænset i rækkevidde på grund af den ekstra vægt, der skal overføres til flyet,” lyder det fra en tredje industrikilde over for Reuters.

Ekstra foring omkring brændstoftank
Airbus A321XLR blev lanceret i 2019, og flyet blev vist frem fysisk for første gang ved Paris Air Show i juni. For at opnå en ekstra rækkevidde på 15 procent sammenlignet med A321LR har flyet fået en ekstra brændstoftank bygget ind i flykroppen.

Designet omkring den nye brændstoftank har imidlertid skabt bekymring hos regulatorer i forhold til brand og evakueringstider i tilfælde af ulykke. Det førte til samtaler om designændringer, der er nødvendige for certificering. Airbus blev i juni enig med Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, omkring grundlaget for certificering.

Ændringerne indebærer blandt andet, at der tilføjes en særlig beskyttende foring til den ekstra brændstoftank, har Airbus-programchef Philippe Mhun fortalt til FlightGlobal. Og de eksta kilo komme således i forbindelse med disse ændringer.

Indtil videre har Airbus fået over 500 ordrer på A321XLR fra 20 forskellige kunder. Blandt de større kunder er American Airlines, United Airlines, JetBlue og Air Canada, mens der fra europæisk side er løbet ordrer ind fra blandt andet Icelandair, Air Lingus, Iberia og Wizz Air.

Hvis alt går efter planen, vil Airbus kunne få certificeret A321XLR inden udgangen af 2023, mens det første fly forventeligt vil blive leveret i andet kvartal af 2024.

 

Relaterede artikler:

Icelandair bekræfter ordre på Airbus A321XLR

Airbus A321XLR-testflyvning over Danmark

Airbus A321XLR forsinket til 2024