Den længste version af Airbus’ nye A350-familie går formentlig på vingerne i løbet af torsdagen.
Omkring kl. 10.30 torsdag formiddag vil flyspotterne langs hegnet ind til Toulouse-lufthavnen i Sydfrankrig formentlig kunne se det seneste skud på stammen i Airbus’ A350-serie gå i luften. Hvis ellers vejret tillader det, så forventer Airbus nemlig at sende den lange Airbus A350-1000 version på vingerne for første gang torsdag formiddag fra Toulouse, hvor Airbus tester og bygger A350’erne.
Det nye langdistancefly er kun få centimeter kortere end de Boeing 777-300 fly, som det i første omgang skal konkurrere med om nye ordrer. På den længere bane bliver det de nye endnu længere versioner af Boeing 777, som Airbus A350-1000 skal bide skeer med. I Airbus’ produktportefølje skal Airbus A350-1000 afløse den lange Airbus A340-600.
De 11 kunder, som indtil videre har bestilt den store -1000 version af Airbus A350, er Qatar Airways, United Airlines, Cathay Pacific, Etihad Airways, British Airways, LATAM, Japan Airlines, Asiana Airlines, Virgin Atlantic og Air Caraïbes samt leasingselskabet Air Lease Corporation.
Bred palette
Jomfruflyvningen vil være et vigtigt skridt i Airbus’ arbejde med at lancere den nye flytype og gøre den til en valgmulighed for en bred palette af flyselskaber med forskellige behov for langrutekapacitet.
Airbus planlægger indtil videre at bygge Airbus A350 i tre forskellige versioner. Standardversionen, A350-900, er bestilt i 599 eksemplarer og indtil videre er der leveret 45. Den er typisk indrettet med omkring 300 sæder i to-klasses layout.
Den største version, A350-100, er bestilt af 11 selskaber i 195 eksemplarer. Og hvis alt går vel, vil Qatar Airways modtage det første fly næste år. Den version vil typisk have mellem 350 og 400 sæder i et almindeligt to-klasses layout.
Lillebroderen i A350-familien er -800 versionen, som kun to flyselskaber tilsammen har bestilt 16 eksemplarer af. Den forventes at få plads til op til 280 passagerer. Med så bestillinger og kunder er det dog stadig usikkert om versionen ser dagens lys. Adskillige flyselskaber, som oprindeligt bestilte A350-800, har sidenhen konverteret deres ordre til de større versioner.
Relaterede artikler:
Airbus A350 klar til jomfruflyvning