Airbus A350-900 fra Qatar Airways. (Foto: M101Studio | shutterstock.com)

Åben krig mellem Airbus og Qatar Airways

En indledende høring i sagen om udfordringerne med Qatar Airways’ A350’ere har tilsyneladende ikke bragt flyselskabet og Airbus tættere på en mindelig løsning. Nærmere tværtimod.

Qatar Airways lagde i december sag an mod den europæiske flyproducent Airbus ved en domstol i London. Årsagen er, at malingen på en del af flyselskabets A350’ere begyndte at skalle af. Under den afskallede maling blev der opdaget tæring på skrogene.

I den forbindelse er ECF’en – som er den folie, der har til formål at beskytte flyene mod et eventuelt lynnedslag – blevet eksponeret. Det mener Qatar Airways udgør et sikkerhedsmæssigt problem, mens Airbus hele vejen gennem forløbet har fastholdt, at problemet blot er af kosmetisk karakter.

I en ny melding går Qatar Airways i rette med Airbus’ udlægning af sagen, som flyselskabet fortsat mener er ukorrekt. Det baserer flyselskabet på en udtalelse, som dommer David Waksman kom med under en indledende høring i sagen, der fandt sted ved en domstol i London den 26. maj.

Qatar Airways har derfor offentliggjort en pressemeddelelse, der i en usædvanlig skarp tone gør det klart, at selvom flyselskabet normalt ikke giver sig af med at udsende den slags, har man set sig nødsaget til det i dette tilfælde, da Airbus i Qatars opfattelse spreder ”ukorrekte oplysninger” samt et ”fiktivt narrativ” til såvel selskabets kunder som resten af luftfartsbranchen.

Afhjælper ikke udfordringerne
Selve retssagen vil først finde sted til juni næste år, men indtil videre har dommer Waksman forholdt sig til en række oplysninger om A350-udfordringerne, som Airbus har afleveret til domstolen i London.

Tidligere har flyproducenten forsøgt at komme problemerne til livs ved at sætte lapper på de ramte områder. Det er dog ikke en holdbar løsning, lyder det fra dommeren. Han kalder det i stedet for symptombehandling. Det er hans opfattelse, at problemet kan påvirke alle fly af typen, da det handler om de materialer, der benyttes i produktionen.

”Lapning behandler symptomerne på tilstanden, men det er ikke en kur mod selve tilstanden. Den kan ikke udbedres ved at eksempelvis at styrke belægningen ved at fjerne flymalingen. Ej heller ved at fjerne eller udskifte ECF’en (expanded copper foil, red.). Medmindre at ECF’en er anderledes fremstillet eller designet i forhold til det folie, der blev brugt tidligere, så vil tilstanden sandsynligvis forekomme igen på et tidspunkt. Det samme ser ud til at være tilfældet, hvis løsningen bliver, at flyet blot males på ny.”

Airbus kritiserer ”mistolkning”
Dommerens udlægning af udfordringerne faldt i god jord hos Qatar Airways, som gennem forløbet har fastholdt, at den afskallende maling blot er et symptom på et underliggende – og i flyselskabets opfattelse – større problem.

”Igennem en længere periode har vi argumenteret for, at problemerne stikker dybere end blot malingen. Vi mener ikke, at de løsninger, som Airbus har foreslået, tager livtag med de grundlæggende udfordringer, der er med A350’erne. Vi er meget tilfredse med, at domstolen har forstået og deler dette synspunkt,” siger en talsperson fra Qatar Airways.

Airbus har efterfølgende offentliggjort en skriftlig kommentar, hvor flyproducenten tager afstand fra Qatar Airways’ tolkning af udtalelsen fra dommer Waksman. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

”Airbus er overrasket over Qatars fuldstændige mistolkning af dommen fra den britiske domstol. Det er fortsat Airbus’ holdning, at der burde kunne findes en mindelig løsning på tvisten.”

 

Relaterede artikler:

Nederlag til Qatar Airways ved britisk domstol

Qatar Airways med gigantordre hos Boeing

Qatar Airways slæber Airbus i retten