Den forulykkede Airbus A330 under start fra Sao Paulo i maj 2008. (Foto: Rodrigo Bertoli | shutterstock.com)

AF447-retssag indledes mandag

I denne uge indledes et længe ventet retsopgør, hvor Air France og Airbus er anklaget for uagtsomt manddrab i forbindelse med AF447-flystyrtet, der kostede 228 personer livet i 2009.

Der er gået mere end 13 år siden, at Air France og Airbus havde en af de mørke dage i selskabernes historie. Den 1. juni 2009 styrtede et Airbus A330-200-fly i havet, mens det var undervejs fra Rio de Janeiro til Paris-Charles de Gaulle Airport.

228 ombordværende personer mistede livet ved styrtet, og det er siden blevet afdækket, at det tragiske hændelsesforløb startede med et pitotrør, der blev stoppet med iskrystaller. Det førte til, at autopiloten blev slået fra, og flere alarmer gik af i cockpittet.

Herefter valgte en 32-årig styrmand at hæve næsen på flyet i stedet for at sænke den, og det resulterede i, at flyet gik i et direkte stall. Flyets kaptajn opholdt sig i hvilekabinen, og nåede først ind i cockpittet halvandet minut før, at flyet ramte havoverfladen.

Første gang nogensinde
Efterfølgende har de efterladte ønsket at holde Air France og Airbus ansvarlige for ulykken, og i maj 2021 afgjorde en domstol, at det var en mulighed. Retten slog fast, at selskaberne kan retsforfølges for deres rolle i hændelsen, da der kan rejses tiltale for uagtsomt manddrab.

Den sag begynder mandag i denne uge ved en fransk domstol, og rettergangen forventes at vare indtil den 8. december. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Sagen bliver historisk i den forstand, at det vil være første gang nogensinde, at et fransk selskab bliver anklaget for uagtsomt manddrab efter et flystyrt, da det tidligere kun er sket for individer snarere end virksomheder.

”Vi afgav et løfte til vores kære om at finde frem til sandheden for dem og sikre, at de ikke døde forgæves. Men vi kæmper også for den kollektive flysikkerhed på vegne af alle dem, der hver dag går ombord på et fly fra Airbus eller flyver med Air France,” udtaler Ophelie Touillou, som mistede sin bror Nicolas i flystyrtet, om retssagen til Voice of America.

Bøde er fortrinsvis symbolsk
Det er særligt Air Frances og Airbus’ ry og rygte, der er på spil, når familierne til ofrene og de to virksomheder mødes i retten. Modsat enkeltpersoner risikerer selskaber nemlig ikke fængsel, men kan højst blive idømt en bødestraf, såfremt Air France og Airbus bliver erklæret skyldige.

Eksperter i fransk jura vurderer over for Reuters, at de to virksomheder formentlig risikerer at skulle betale en bøde på 225.000 euro, hvilket svarer til 1,6 millioner danske kroner. Derudover kan selskaberne også ende med at skulle afholde sagsomkostningerne.

Summen svarer til fem gange det maksimale beløb, som en person kunne blive dømt til at betale, hvis personen blev kendt skyldig for uagtsomt manddrab. I dette tilfælde vil beløbet dog formentlig i højere grad være symbolsk, da størrelsen svarer til de indtægter, der genereres ved to minutters drift før COVID-19-pandemien for Airbus samt fem minutters passagerflyvninger for Air France-KLM i 2019.

I de år, der er gået siden ulykken, har selskaberne dog indgået en række forlig med de efterladte, som har fået udbetalt større beløb end den mulige bødestraf i retssagen på baggrund af flystyrtet.


Relaterede artikler:

Airbus og Air France skal i retten om AF447

De sidste minutter med AF447

Ny eftersøgning efter AF447 indledes