Servering ombord på KLM-flyvning. (Foto: KLM | PR)

AI hjælper KLM til mindre madspild

I løbet af de seneste tre måneder har KLM smidt langt mindre mad ud, fordi kunstig intelligens nu hjælper flyselskabets ansatte med at beregne hvor mange måltider, der skal med ombord.  

På forholdsvis kort tid har kunstig intelligens (Artificial Intelligence (AI)) for alvor fået medvind i erhvervslivet og blandt den brede offentlighed. Udviklingen har særligt taget fart i kølvandet på, at mange i løbet af særligt sidste år fik erfaringer med ChatGPT, som virksomheden OpenAI står bag.

Den avancerede teknologi kan benyttes i mange sammenhænge. Det gælder ikke mindst i luftfartsbranchen, og det eksperimenterer blandt andet KLM med i øjeblikket.

Det hollandske flyselskab fortæller, at man har i løbet af de seneste måneder, har benyttet en løsning ved navn TRAYS. Den er udviklet af IT-virksomheden Kickstart AI med henblik på at undgå madspild ved de måltider, der serveres for passagererne ombord på KLM’s fly.

Mindsket med 63 procent
TRAYS fungerer ved, at løsningen benytter data fra tidligere til at beregne og forudse hvor mange passagerer, der rent faktisk ventes at dukke op til en given flyvning. Ifølge KLM er det sædvanligvis mellem tre og fem procent af de rejsende, som ikke kommer med det fly, de har booket billet til.

17 dage før flyvningen afgår begynder den kunstige intelligens at udarbejde separate beregninger for hvor mange måltider, der skal medbringes til de passagerer, som ser ud til at indfinde sig på Business Class, Premium Comfort og Economy Class. Processen varer indtil 20 minutter før, at flyet letter.

KLM fortæller, at fremgangsmåden tegner et forholdsvis retvisende billede af, hvordan belægningen på den konkrete flyvning bliver. TRAYS blev taget i brug henimod slutningen af det forgangne år, og en opgørelse efter de første tre måneder viser, at madspildet er blevet nedbragt med 63 procent.

Udviklingen er særlig tydelig på de interkontinentale flyvninger fra Amsterdam-Schiphol, hvor brugen af kunstig intelligens har betydet, at der i gennemsnit smides 1,3 kilo mindre mad ud per flyvning.

Kunstig intelligens skal løse flere opgaver
Det ventes, at TRAYS kan bidrage til, at KLM skal smide 100.000 færre kilo overskudsmad ud i løbet af et år. Marjan Rintel, der er koncernchef for flyselskabet, mener, at det tydeligt viser, hvorfor investeringer i ny teknologi er et af de områder, som selskabets ledelse prioriterer.

”At vi har taget kunstig intelligens i brug, bidrager helt enormt til at forbedre vores flyoperationer og gøre dem mere bæredygtige. Bekæmpelse af madspild er et godt eksempel på det, da det på dette område har resulterer i, at titusindvis færre måltider spildes på vores flyvninger hvert år.”

KLM er færd med at implementere flere løsninger, der benytter kunstig intelligens, da flyselskabet ser perspektiver i at benytte teknologien til bedre vedligehold af flåden, at give passagererne personlige rejsetips og til at forudsige hvilke dage, der bliver uvejr, således, at der kan tages højde for dette i afviklingen af de planlagte flyvninger.


Relaterede artikler:

Passagertælling med kunstig intelligens

Kunstig intelligens skal øge indtægterne hos Flyr

Kunstig intelligens skal reducere ventetiden