Air Canada i stort underskud

I 2. kvartal af 2010 tabte Air Canada over 1,1 milliarder kroner. Det er en resultatforværring på næsten 2 milliarder, men selve driftsresultatet blev vendt fra et underskud året før til et overskud. Det canadiske selskab vil i stigende grad konkurrere med amerikanske luftfartsselskaber.

Air Canada har netop aflagt et kvartalsregnskab, hvor bundlinjen måtte skrives med samme farve som selskabets røde logo på halevingen.

I 2. kvartal tabte Air Canada $198,7 millionersvarendetil 1.123 millioner kroner. Tabet skal ses i lyset af, at selskabet i samme periode året før havde et overskud på omkring 857 millioner danske kroner, altså en resultatforværring på næsten 2 milliarder kroner. Det skriver ATW Online.

Selve driftsresultatet var dog positivt, og det store tab skyldes dels store renteudgifter på næsten 300 millioner kroner samt store negative reguleringer af valutakurser i regnskabet.

Renser man tallene for disse udgifter fik Air Canada faktisk et overskud af den primære drift på 414 millioner kroner. I det tilsvarende kvartalåret før var resultatet af den primære drift et underskud på 625 millioner kroner.

Ifølge Air Canadas koncernchef, Calin Rovinescu, leverede selskabet dermed “en solid præstation“ i 2. kvartal 2010 ognoterede sig også, at branchens overordnede økonomiske rammergradvist er blevet bedre.

Periodens omsætning steg med 12,9 % til 71 milliarder danske kroner.

Air Canada ønsker at gøre Toronto til knudepunktet for den fremtidige vækst, og vil i stigende grad konkurrere direkte med amerikanske luftfartsselskaber om de internationale ruter.

Selskabet øgede i perioden sin kabinefaktor med 2,6 %-point til 83,1 % og forventer at årets vækst kan håndteres uden indsættelse af yderligere kapacitet med ved bedre udnyttelse af den eksisterende flyflåde.

Air Canada er hjemhørende i Montreal og var en af de oprindelige medlemmer af Star Alliance. Selskabet blev stiftet i 1937 som et datterselskab af Canadian National Railway under navnet Trans-Canada Airlines. I 1965 skiftede selskabet navn til det nuværende og har siden 1989 været privatiseret.