Nu skal det undersøges, hvordan det gik til, at et af Air Frances fly i starten af måneden befandt sig over Irak samtidig med, at en byge af missiler fra Iran også var på vej gennem landets luftrum.
Det betød et midlertidigt stop for flytrafikken, da der den 1. oktober blev affyret knap 200 missiler fra Iran med retning mod mål i Israel. Angrebet fandt sted efter en længere periode med stigende spændinger i regionen.
Bygen af missiler krydsede irakisk luftrum for at nå frem til de tiltænkte mål i Israel.
Som følge af hændelsen lukkede en række lande såsom Iran, Jordan, Irak og Libanon deres luftrum, ligesom Eurocontrol udsendte en nødmelding. Det fik en del fly til at vende om og helt undgå at overflyve landene i en periode.
Fløj over Irak
Air France var et af de selskaber, der havde fly i området, da angrebet gik i gang, oplyser selskabet i en skrivelse.
Flight AF218 var på vej fra Paris til Mumbai i Indien, men flyet vendte om og fløj tilbage til Paris-Charles de Gaulle (CDG), mens flight AF257 fra Singapore til Paris landede i Delhi for at tanke op, da det skulle flyve længere for at komme uden om regionen, hvor angrebet foregik.
Men selvom det franske flyselskab i forvejen undgik luftrummene over Israel, Libanon og Iran benyttede man fortsat en enkelt luftkorridor over Irak, da angrebet gik i gang, hvilket betød, at flight AF662 mellem Paris og Dubai i et kvarter befandt sig over området.
Angrebet begyndte klokken 16.45 UTC (koordineret universaltid, red.), og på daværende tidspunkt var det irakiske luftrum fortsat åbent. Flyvningen blev foretaget med Air Frances Boeing 777-300ER-fly F-GSQU, der benyttede luftrummet indtil kort før 17.00 UTC.
I en udtalelse fortæller flyselskabet, at der tilsyneladende gik godt en time mere herefter, inden myndighederne lukkede luftrummet.
Held og lykke
Ifølge den franske nyhedskanal La Chaîne Info skulle piloterne ombord på Air France-flyet angiveligt have set missilerne lyse nattehimlen op, mens de fløj over Irak. Derudover skulle de irakiske flyveledere have ønsket dem ”held og lykke”.
Nu bekræfter en talsperson fra Air France til nyhedsbureauet Agence France-Presse, at man har åbnet en intern undersøgelse om hændelsen, men flyselskabet knytter ikke en kommentar til, hvorvidt piloterne rent faktisk har set missilerne.
Laurent Veque, der er kaptajn for Air France og medlem af bestyrelsen i den franske afdeling af pilotforeningen SNPL, bekræfter, at flyet fløj over Irak samtidig med, at angrebet fandt sted, ligesom han støtter op om en undersøgelse.
”Det er nødvendigt, at der bliver kastet lys over de begivenheder, der fandt sted.”
Relaterede artikler:
EASA skærper anbefalinger til Israel-flyvninger