Ben Gurion International Airport. (Foto: Chris Hoare | Wikipedia.org | CC BY 2.0)

EASA skærper anbefalinger til Israel-flyvninger

EASA har på baggrund af den anspændte situation i Israel og Libanon skærpet anbefalingerne omkring beflyvning af Israels luftrum af hensyn til luftfartssikkerheden i det konfliktramte område.

28. september udsendte Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) en såkaldt CZIB-anbefaling, der er en forkortelse for Conflict Zone Information Bulletin.

I anbefalingen, der løber frem til 31. oktober i år, frarådede EASA civile flyselskaber at operere i luftrummet over Libanon og Israel i alle flyvehøjder. Det er den anspændte situation i området, der fik agenturet til at reagere af hensyn til luftfartssikkheden.

Nu har EASA så udsendt en opdatering til bulletinen, hvori anbefalingerne omkring flyvning i Israels luftrum bliver skærpet. Således anbefales det, at alle flyselskaber implementerer en streng overvågning og risikovurdering af hver eneste flyvning, der vil foregå i Israels luftrum.

’Risikovurderingen og afværgeforanstaltningerne bør sikre, at en flyvning ikke påbegyndes eller fortsætter som planlagt, medmindre det med alle rimelige midler er blevet verificeret, at luftrummet sikkert kan bruges til den planlagte operation,’ lyder det fra EASA.

Overvåger udviklingen løbende
Den nuværende konflikt mellem Israel og Hizbollah involverer raketter, missiler og droner opsendt fra Libanon samt luftangreb og artilleriild fra Israel. Det er frygten for, at dette kan få alvorlige konsekvenser for flytrafikken, der har fået EASA til først at udsende en sikkerhedsbulletin og senere også en opdatering af den.

’Israels civile luftfartsmyndighed har til dato vist sin evne til effektivt at håndtere risiciene for civil luftfart i sit luftrum. Det vurderes dog, at den nuværende intensitet af konflikten og det høje niveau af spændinger med Iran udgør risici for den civile luftfart, hvilket kræver, at luftfartsoperatørerne gennemfører passende afbødende foranstaltninger,’ understreger EASA.

EASA oplyser, at agenturet fortsat nøje vil overvåge situationen i Israel og Libanon med henblik på at vurdere, om der vil være en mindsket eller øget risiko for EU-flyselskaber i det berørte område afhængig truslens udvikling.

DAT fortsætter Israel-flyvninger
En række flyselskaber har indstillet flyvningerne til Tel Aviv, Beirut, Teheran og Amman i kortere eller længere periode som følge af den anspændte situation.

Et af de flyselskaber, der dog fortsat opererer i israelsk luftrum, er DAT. Det danske flyselskab har haft en Airbus A320-200 (OY-RUH) til at flyve til og fra Ben Gurion International Airport ved Tel Aviv siden 25. juli i år på en wetlease-aftale med det israelske lavprisflyselskab Israir Airlines.

Jesper Rungholm, administrerende direktør i DAT, har tidligere over for Check-in.dk forklaret, at DAT har stor tillid til de informationer, som selskabet får fra Israir Airlines, da selskabet er grundigt velinformeret af myndighederne. Flyet opholder sig imidlertid maksimalt en time ad gangen på jorden i Ben Gurion-lufthavnen, lød det fra Jesper Rungholm.

 

Relaterede artikler:

EASA: Ingen overflyvning af Israel og Libanon

DAT trodser EASA-anbefaling om Israel

Udsætter Israel-flyvninger til 2025