Et TUI-fly under take off fra Billund Lufthavn (Arkivfoto: Morten Lund Tiirikainen)

Air France-KLM: Vi står stærkt i Jylland

Når British Airways åbner sin Heathrow-rute fra Billund, så skal de konkurrere med Air France-KLM, der har mere end 20 års erfaring med det jyske marked og landsdelens største udenrigsrute.

Det er langt fra uopdyrket land, som British Airways næste år kommer til at betræde, når de den 3. maj næste år åbner sin nye rute mellem London Heathrow og Billund med 11 ugentlige flyvninger.

For mens Britih Airways i dag kun har sin danske franchisepartner Sun-Air til at betjene det jyske marked, så har konkurrenterne Lufthansa og Air France-KLM begge været til stede i landsdelen i adskillige år.

Sidstnævnte har fløjet til og fra Jylland i mere end 20 år og KLM-ruten mellem Billund og Amsterdam er i dag Jyllands største udenrigsrute med mere end 300.000 passagerer sidste år.

”Air France-KLM har en lang og stærk tradition for at flyve til Danmark, og vi er ikke nye i Jylland, som vi har fløjet til siden 1992,” påpeger Air France-KLM’s danske landechef, Frederic Descours.

Kilder i luftfartsbranchen vurderer i kor, at British Airways og Heathrow-ruten først og fremmest vil udfordre de andre store udenrigsruter til europæiske trafikknudepunkter som Frankfurt, Amsterdam og Paris Charles de Gaulle. Lufthavne, der har omtrent samme omfattende netværk af ruter videre ud i verden. SAS og deres rute til København vil i langt mindre grad blive berørt. Dertil er forbindelserne fra København videre ud i verden for få.

Kommet for at blive
British Airways skal med sine i første omgang 11 ugentlige flyvninger mellem Heathrow og Billund dyste mod Air France og KLM, der tilsammen har 48 ugentlige flyvninger til Paris Charles de Gaulle og Amsterdam Schiphol. En betjening af Jyllands største lufthavn, som sikrer gode forbindelser videre ud i verden, pointerer Frederic Descours.

”Vi er sikre på, at dette er grunden til, at danskerne har fløjet mere og mere med os gennem årene. Muligheden for at kombinere Air France og KLM, antallet af flyvninger der tilbydes, vores nye produkter og tjenester samt det faktum, at danskerne ved, at vi er kommet for at blive også i det lange løb, sætter os i en meget stærk position,” siger Frederic Descours.

Foto: Morten Lund Madsen