Første etape af den nye landingsbane i Nuuk bliver besigtiget i denne uge. Foto: Trafikstyrelsen

Første etape i Nuuk Lufthavn klar til besigtigelse

Trafikstyrelsen tjekker i indeværende uge den første halvdel af den nye landingsbane i Nuuk. Den nye internationale lufthavn vil efter planen blive indviet i 2024.

Anlægsarbejdet af to nye internationale lufthavne i Nuuk og Ilulissat pågår i øjeblikket, og der er efterhånden mærkbare fremskridt.

I Nuuk har Mittarfeqarfiits (Grønlands Lufthavne) og Kalaallit Airports i de seneste uger knoklet for at få de første 930 meter af den nye landingsbane klar, inden vintervejret for alvor slår ind over den grønlandske hovedstad.

Arbejdet er nu nået dertil, at Trafikstyrelsen i denne uge tjekker, om den første halvdel af landingsbanen i Nuuk snart kan blive godkendt til at tage imod landende og lettende fly. Besigtigelsen omfatter grundige målinger, tests og beredskabsøvelser for at sikre, at banen lever op til alle sikkerhedsmæssige forskrifter.

Skal foretage 200 opmålinger
Teamleder og luftfartsinspektør hos Trafikstyrelsen, Casper Bruun Andersen, fortæller, at der kræves omfattende arbejde med at besigtige første etape af landingsbanen i Nuuk.

”Vi skal igennem en omfattende besigtigelse, hvor vores luftfartsinspektører skal gennemgå, om alt fungerer, som det skal efter reglerne. Vores team skal blandt andet tjekke over 200 opmålinger omkring banen og teste om friktionen er tilstrækkelig,” siger han.

”Vi skal også gennemføre beredskabsøvelser og afprøve om medarbejderne er trænet i alle de nye planer for, hvordan man for eksempel starter nødstrømsgeneratoren eller vedligeholder lufthavnens nye master og banelys.”

Trafikstyrelsen vil efter besigtigelsen gennemgå sammen med Mittarfeqarfiit og Kalaallit Airports, hvad der til sidst skal til, før den første halvdel af den nye landingsbane kan blive godkendt til start og landinger.

Tre nye grønlandske lufthavne
Den fulde længde på den nye landingsbane i Nuuk bliver 2.200 meter, og den bliver altså en del af en helt ny international lufthavn. Lufthavnen forventes at stå klar i 2024, og den bliver således i stand til at tage imod de større atlantfly fra både København, Europa og andre steder i verden.

Dermed behøver større passagerfly fra eksempelvis Air Greenland ikke længere lande i Kangerlussuaq, hvorfra passagererne fragtes videre med mindre indenrigsfly til Nuuk på vestkysten.

Foruden den nye internationale lufthavn i Nuuk er Kalaallit Airports også i gang med anlægsarbejde af en ny international lufthavn i Ilulissat samt en indenrigslufthavn i Qaqortoq. Kalaallit Airports skal både etablere, eje og drive de tre nye grønlandske lufthavne.

 

Relaterede artikler:

Åbning af ny Nuuk-lufthavn forsinket i et år

17 flyselskaber viser interesse for Grønland

Canadiere skal anlægge ny landingsbane i Grønland