En Boeing 747-400 fra Air India. Foto: José Luis Celada Euba, CC 2.0

Air India vil beholde Boeing 747

Flere flyselskaber har udfaset den ikoniske Boeing 747, men Air India vil fortsat benytte flytypen. Det indiske Star Alliance-selskab står over for et salg i slutningen af året.

Boeing 747 – også kaldt ”Queen of the Skies” – har gennem årtier været et ikonisk og populært fly rundt om i verden. I de senere år er flytypen dog blevet udfaset hos flere flyselskaber af hensyn til brændstoføkonomien og dermed også klimaet.

Dobbeltdækkerflyet er med sine fire motorer og høje alder dyr i drift, og derfor satser flyselskaber i stigende grad på moderne, tomotorede fly fremover.

Air India er blandt de selskaber, der fortsat vil bruge jumbojetter i driften. Således oplyser det indiske selskab, at dets fire Boeing 747-400 – med en gennemsnitsalder på 26 år – endnu ikke vil blive udfaset. I øjeblikket er tre af de fire fly dog i hangar til vedligeholdelseseftersyn.

”På nuværende tidspunkt har Air India ingen plan om at udfase driften af Boeing 747 fra flåden,” siger den indiske luftfartsminister, Hardeep Singh Puri, ifølge The Economic Times.

Forventer salg af Air India i 2021
Der er formentlig ingen tvivl om, at Air India inden for en overskuelig årrække også udfaser Boeing 747. Det nationale flyselskab står dog over for et salg, så det kan tænkes, at den indiske regering vil overlade beslutningen om jumbojetterne til en ny ejer.

Air India har længe været til salg, men fristen for at indgive bud på det kriseramte flyselskab er blevet udsat flere gange. Og coronapandemien har ikke gjort processen nemmere. Et salg forventedes at blive gennemført i juni i år, men siden blev det udsat til september. Og nu forventer Indiens regering, at der først sker en privatisering af selskabet i november eller december i år.

I øjeblikket er det indiske konglomerat Tata Group og Ajay Singh, der er medejer og koncernchef i indiske SpiceJet, de eneste to budgivere på Air India. Det skriver India Today. Begge indsendte interessetilkendegivelser til den indiske regering i december sidste år.

Den indiske regering har hældt milliarder i gældsplagede Air India, og nu håber den på, at der kan ske en snarlig privatisering af selskabet.

Pandemi forkorter Boeing 747-fremtid
Air India er efterhånden et af få flyselskaber, der stadig opererer med Boeing 747. British Airways, KLM, Virgin Atlantic og Qantas er blandt de selskaber, der har valgt at tage afsked med det ikoniske fly.

Der er fortsat to operative 747-varianter i luften: Boeing 747-400 og Boeing 747-8. Lufthansa råder over begge flytyper med henholdsvis otte 747-400 og 19 747-8, der er den nyeste variant.

Boeing 747 revolutionerede luftfarten i 1970’erne, og lige siden har flyet været et populært fly. Med det stigende fokus på klimaet er flyselskaberne imidlertid begyndt at forny flåderne, og det kommer i mange tilfælde til at koste fremtiden for de brændstoftunge jumbojetter. Og det seneste halvandet års tid med coronapandemi har kun skubbet flyene endnu længere ud i mørket.

I øjeblikket står mange Boeing 747’ere ubeskæftiget på jorden som følge af den lave efterspørgsel under pandemien, og der bliver i stedet satset på mere moderne og lidt mindre langdistancefly.

 

Relaterede artikler:

Konglomerat vil byde på Air India

Disse flyselskaber har fortsat Boeing 747

Lufthansa skruer op for Boeing 747-flyvninger