Airbus-medarbejdere foran den nye A321LR, som for nyligt er kommet på markedet.

Airbus gør klar til beslutning om A321XLR

Airbus forhandler med flyselskaber om ny A321-version med endnu længere rækkevidde end A321LR. Den skal ses som et modsvar til den planlagte Boeing 797.

Mens de første flyselskaber er begyndt at tage Airbus’ nye langtrækkende A321LR i brug, er den europæiske flyproducent i fuld gang med at udvikle en ny udgave af flyet – A321XLR – med en endnu længere rækkevidde og større maksimal startvægt end de 7.400 kilometer og 97 ton, som A321LR kan præstere.

Rækkevidde på 8.400 kilometer
Airbus er ifølge Reuters allerede i detaljerede forhandlinger med flere flyselskaber om prisen og timingen af den nye og endnu større version af A321LR-flyet, der vil have en rækkevidde på omkring 8.400 kilometer og maksimal startvægt på 101 ton.

Airbus skal ifølge Reuters have 200-300 foreløbige ordrer på den nye flytype i hus, inden man beslutter at sætte den i produktion.

Det nye Airbus-fly skal ses som det europæiske modsvar på de amerikanske Boeing-fabrikkers planer om at bygge et nyt fly i mellemklassen – formentlig med navnet Boeing 797, som skal være en afløser for Boeings 757- og 767-fly. Boeing forventer at kunne have den nye flytype, der kan udstyres med 220-260 sæder, klar til levering i 2025.

Den nye Airbus A321XLR vil ifølge de foreløbige planer ikke få plads til flere passagerer end A321LR, som alt afhængig af indretning og antallet af klasser i kabinen har plads til mellem 160 og 220 passagerer.

SAS får A321LR næste år
SAS er et af de selskaber, der har besluttet at flyve med Airbus A321LR, da selskabet gennem en leasingaftale med ALC (Air Lease Corporation har bestilt tre fly, der skal leveres og sættes i drift fra 2020.

De nye langtrækkende fly vil SAS kunne bruge på nogle af sine ruter til Nordamerika – eksempelvis til New York, Boston, Washington D.C., Montreal og Toronto og på ruter til Mellemøsten og Afrika.

Israelske Arkia var lanceringskunde på A321LR i november sidste år, mens TAP Portugal står foran at modtage sine første A321LR-fly. De skal blandt andet sættes ind på ruten fra Porto til New York-Newark med seks ugentlige forbindelser fra 1. juni.

 

Relaterede artikler:

Mange gætterier om ruter og kabine for A321LR

Ny lanceringskunde til A321LR i stedet for Primera

Et kig frem mod Boeing 797