Hvis ikke Airbus får nye A380-ordrer inden årets udgang, vil man sandsynligvis skrue produktionstempoet ned til under et fly om måneden.
Airbus har allerede reduceret den årlige produktion af Airbus A380-flyene i den franske lufthavn Toulouse’s nordvestlige hjørne fra 27 i 2016 over 15 i år til 12 i 2018.
Nu åbner Airbus imidlertid for at produktionstempoet kan blive sat yderligere ned og komme under det ”magiske” og symbolske ”ét fly om måneden”.
”Det er sandsynligt, at vi er nødt til at gå under rate en,” siger vice president og ansvarlig for A380-programmet hos Airbus, Didier Evrard, til Air Transport World.
Ekstra meget opmærksomhed
At gå under ”en per måned” vil sandsynligvis blive en realitet, hvis ikke Airbus modtager nogle nye A380-ordrer inden udgangen af i år. Der er nemlig stadig ledige ”slots” på produktionsbåndet i 2019.
Flyproducenterne Airbus og Boeing bruger ofte Paris Airshow til at annoncere nye store bestillinger. På den måde får producenterne og flyselskaberne ofte ekstra meget opmærksomhed omkring ordrerne. Airshowet løber af stablen i Paris’ Le Bourget-lufthavn om to uger. Men om der annonceres Airbus A380-ordrer under airshowet er dog mere tvivlsomt.
De fleste af de flyselskaber, som har passagerruter med tilstrækkelig efterspørgsel til at kunne fylde de mere end 500 sæder i A380’eren, har allerede købt og idriftsat flytypen. De fleste selskaber har et mindre antal A380’ere, som de bruger på de mest passagertunge ruter til at supplere et større antal mindre langdistancefly som Boeing 777, Boeing 787, Airbus A340, Airbus A330 og de nye Airbus A350’ere.
Satser på nye winglets
Oprindeligt håbede Airbus at kunne nå ”break-even” ved 270 producerede fly. Sidenhen blev barren rykket op til 420 fly. Med i alt 317 leverede og bestilte fly er der stadig et stykke vej op til det mål. Airbus øverste chef, Fabrice Brégier, har da også erkendt, at flyproducenten formentlig aldrig kommer til at tjene de omkring 160 mia. kroner hjem, som Airbus har brugt på at udvikle A380’eren. Han har dog også forsikret, at Airbus nu sælger de enkelte fly for mere end hvad det koster at producere flyene. Det har ikke altid været tilfældet.
A380-storkunden Emirates Airlines har tidligere opfordret Airbus til at lave en neo-udgave af A380’eren i stil med de neo-udgaver, som Airbus har lavet af sine Airbus A320 og A321 fly. Neo står for ”New engine option” og neo-flyene giver med blandt andet nye mere effektive motorer en langt bedre brændstoføkonomi end de traditionelle Airbus A320 og A321-fly.
Airbus har dog indtil videre begravet ideen om en Airbus A380neo og satser i stedet på en løsning med nye winglets, som kan reducere det store fire-motorede flys brændstofforbrug med 3-4 procent.
Relaterede artikler:
Emirates accepterer udskudt levering af 12 A380-fly
Airbus vil skære ned på A380-produktionen
Airbus topchef: A380 er vigtig for fremtiden