Store problemer med levering af motorer til A320 familien. Foto: Airbus.

Airbus må vente til april på nye Pratt-motorer

Koncernchef Tom Enders fra Airbus siger, at han er rimeligt overbevist om, at Pratt & Whitney kan finde en hurtig løsning på de tekniske problemer.

Pratt & Whitney arbejder hårdt med at finde den rette løsning på problemerne med de seneste tekniske fejl i selskabets PW1100G geared turbofan (GTF) motorer, der er beregnet til Airbus A320neo-familien. Pratt har sagt til Airbus, at man har identificeret roden til problemerne, oplyser Tom Enders ifølge Aviation Week til luftfartsanalytikere.

Motorproducenten har forpligtet sig til at levere de første motorer, hvor fejlene er rettet i løbet af april måned Det betyder, at de GTF-drevne A320neo leverancer bliver stillet i bero i over to måneder.

Airbus stoppede øjeblikkeligt med at modtage PW1100G motorer fra Pratt & Whitney.

Problemer i januar og februar
Fly af Airbus A320neo familien blev stoppet efter flyselskaber rapporterede om fire tilfælde af motorstop under flyvning eller ved afviste starter i løbet af 10 dage i slutningen af januar og starten af februar.

Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (EASA) udsendte et direktiv for anvendelse af flyet, som forbød flyvninger over længere stræk, flyvning med fly, der var udrustet med to motorer af den fejlramte type. 11 fly blev grounded med to fejlramte motorer installeret. Amerikanske FAA fulgte op med samme retningslinjer.

Ifølge Pratt blev der gennemført en ændring på PW1100G motorerne i midten af 2017 for at forbedre holdbarheden og introducerede de ændrede motorer i december. Men i januar og februar viste det sig, at “Fire af de modificerede flymotorer ikke ydede det, der var ventet”, lyder det fra Pratt & Whitney.

11 fly med to modificerede motorer
Ifølge motorproducenten er 43 af de modificerede motorer allerede installeret, mens yderligere 55 er leveret til Airbus. De 43 motorer er installeret i 32 fly, hvoraf 11 har to motorer af den modificerede type.

Airbus-koncernchefen nævnte også, at Pratt & Whitney ikke er ene om at give Airbus forsinkelser. Heller ikke de alternative motorer, CFM Leap-1A, bliver leveret til tiden. Her har ledelserne af de to ejere af motorfabrikken, General Electric og Safran, lovet, at de vil gøre alt hvad de kan for at fremme leverancerne.

 

Relaterede artikler:

Airbus overrasker med højere indtjening

Motorproblemer tvinger A320neo-fly på jorden

Første flyvning med langtrækkende Airbus-fly