Illustration af en "flyvende bil" fra Vahana-projektet.

Airbus vil teste flyvende biler

Flyproducenten Airbus er involveret i et projekt, hvor man i slutningen af 2017 vil teste det første personlige luftfartøj, der kan flyve hen over trafikken i storbyerne.

Drømmen om at komme flyvende til arbejde i eget luftfartøj er måske kommet et skridt nærmere med et ambitiøst udviklingsprojekt under navnet Vahana, som Airbus har involveret sig i.

Projekt Vahana omfatter tre parallelle udviklingsinitiativer, der skal udmønte sig i en fremtidig produktion af små selvstyrende fly, der kan bruges til transport i tætbefolkede storbyer over hele verden.

Initiativet er sat i værk af Airbus gennem udviklingsselskabet A^3, der er baseret i det store forsknings- og teknologiområde i Silicon Valley. Her arbejder en masse eksperter med at fremstille en lille luftfartøj med otte rotorer, der kan starte og lande vertikalt. Rodin Lysaoff, der er administrerende direktør i A^3 forventer at den første testflyvning kan finde sted i slutningen af 2017, og at man i 2020 vil have udviklet en prototype, der vil være egnet til serieproduktion.

“Mange af teknologierne, der vil være behov for, såsom batterier, motorer og navigationsudstyr er langt hen ad vejen til rådighed,” forklarer Rodin Lysaoff.

En af udfordringerne er dog at sikre, at der ikke sker ulykker i luften. Det kræver en pålidelig “sense-and-avoid” teknologi, som også udvikles til eksempelvis droner, så de kan flyve udenom forhindringer. Denne teknologi er man netop begyndt at installere i biler, mens der endnu ikke er nogle gennemtestede produkter til luftbårne fartøjer.

“Det er en af de største forhindringer, som vi håber at kunne løse så tidligt som muligt i processen,” lyder det fra A^3-direktøren.

Erstatter en ud af hundrede taxaer
Airbus har en vision om, at de førerløse flyvende biler skal fungere i en slags delebil-ordning, således at en flypassager, der netop er landet med Airbus A380-fly i Tokyo-Narita lufthavnen, kan stige om bord i et førerløst fartøj og flyve hen over trafikkøerne og ankomme til den centrale del af den japanske hovedstad i løbet af blot 10 minutter.

“Markedet vil udvikle sig hurtigt, når vi er i stand til at sætte de første fartøjer i drift i verdens storbyer og derigennem demonstrere fordelene ved støjsvag og emssionsfri transport til konkurrencedygtige priser,” siger Jörg Müller fra koncernudviklingsafdelingen hos Airbus.

Gennem sit arbejde med eksperter i flyproducentens mange afdelinger er han kommet til den konklusion, at der er store muligheder for Airbus. Rent faktisk er estimatet omkring 50.000 enheder årligt.

“Når man ser på transportbehovet hos forretningsrejsende til og fra lufthavnene eller mellem forretningsdistrikter i storbyerne, så opdager man hurtigt, at den potentielle efterspørgsel er 100 gange så stor som den årlige produktion af helikoptere fra Airbus. Samtidig vil det betyde, at et førerløst fly vil kunne erstatte en ud af hundrede taxaer på landjorden,” forklarer Jörg Müller.

Det er i første omgang storbyer som Tokyo, Sao Paulo, Mumbai og Manila, der er tiltænkt fremtidens førerløse fly.

 

Relaterede artikler:

Danskere skal levere til fremtidens fly

Design din egen flykabine