Norwegian fastsætter tegningskursen i selskabets aktieemission til 33 norske kroner per aktie. Det er langt under den seneste tids aktiekurs.
Tirsdag skal aktionærerne i Norwegian stemme om den aktieemission, som selskabet i slutningen af januar meddelte, at man vil gennemføre for at sikre tre milliarder norske kroner i ny kapital til det økonomisk hårdt trængte selskab.
Mandag meddelte Norwegian, at tegningskursen i emissionen bliver 33 norske kroner per aktie, hvilket er langt under den seneste tids kursniveau. I de seneste uger er Norwegian-aktien således handlet til mellem 135 og 95 norske kroner, skriver norske Dagens Næringsliv. Tegningskursen kom derfor som en overraskelse for mange investorer.
Ifølge Norwegian udgør tegningskursen en rabat på 39,4 procent i forhold til den teoretiske værdi af aktien uden tegningsret.
Norwegian-aktien i brat fald
Tilbudsprisen på nye Norwegian-aktier fik straks prisen på de eksisterende aktier til at dykke. Kort tid efter meddelelsen om tegningskursen faldt aktien op til 15 procent på Oslo Børs, men den hentede i løbet af eftermiddagen en betydelig del af faldet ind.
De nuværende aktionærer modtager tegningsrettigheder per aktie, de ejer i dag. Det vil sige, at de for hver aktie får ret til at købe to nye aktier. Norwegian estimerer den teoretiske værdi af hver tegningsrettighed til 21,45 norske kroner.
Med aktieemissionen vil Norwegian ifølge det norske medie E24 øge antallet af aktier med 90,87 millioner. I dag er der omkring 45 millioner aktier i selskabet.
Hovedaktionærer vil sælge tegningsrettigheder
Norwegian-topchef Bjørn Kjos og bestyrelsesformand Bjørn Kise og deres familier er via selskabet HBK Holding hovedaktionærer i Norwegian, som de tilsammen ejer 24,66 procent af. De to har tidligere forpligtet sig til at tegne nye aktier for 343 millioner norske kroner via HBK Holding og virksomheden Sneisungen.
Det er en mindre andel, end de med deres nuværende ejerandel har ret til at købe, og mandag morgen kom det frem, at Bjørn Kjos og Bjørn Kise vil sælge de tegningsrettigheder, som de ikke selv vil bruge, til norske private investorer og internationale institutionelle investorer med rabat.
Relaterede artikler:
Sådan vil Norwegian komme ud af krisen