Luigi Gubitosi er udpeget kommissær af den italienske stat med henblik på at sælge Alitalia.

’Alitalia bliver et bedre og bedre køb’

Kommissær Luigi Gubitosi fra den kommission, der skal sælge Alitalia, siger i et interview i avisen Messaggero, at køberen af Alitalia vil blive Europas førende flyselskab.

“Bare se på tallene. Italiens flytransportmarked er blandt de vigtigste markeder i verden. Den, der investerer i Alitalia, får adgang til et helt særligt land med hensyn til turisme og en økonomi i klar fremgang. Med en god ledelse og adækvate finansielle ressourcer, kan dette flyselskab sikre en solid udvikling”, siger han blandt andet.

Om årsagen til, at salget endnu ikke er på plads siger han: “Evaluering af en så kompleks virksomhed er slet ikke enkel. Det tager tid. Men jeg kan forsikre, at de, der ser nærmere på Alitalia i dag, ser et sundere flyselskab, end da Alitalia kom under særlig administration for otte måneder siden”.

Fortsat vækst
“Efter tab i årevis har vi i 2017 kunnet konstatere vækst på én procent. Og mere relevant er det, at efter en omsætningsvækst på tre procent i december kan vi imødese en vækst i første kvartal 2018 på 4-5 procent. Takket være stigende omsætning og påpasselig omkostningskontrol, kunne vi lukke regnskabet for 2017 så positivt, at det meget omtalte midlertidige lån fra staten stort set er urørt”.

“Passagertallet er også steget mere end i meget lang tid. Det skyldes især langruterne, som er de mest rentable med to-cifrede væksttal”.

”Desuden har der været store forbedringer med hensyn til flyselskabets drift. Det er kun få, der har bemærket, at præcisionen i Alitalia var Europas næstbedste og lå som nummer ni i verden”.

11 CEOer på 10 år
“Det er takket være det indre klima i selskabet, at det er lykkedes at opnå disse forbedringer. Det hænger delvist sammen med en række mindre investeringer med henblik på at forbedre arbejdsbetingelserne i for eksempel Rom Fiumicino, samt et nært samarbejde med fagforeningerne, som har ydet deres fulde støtte siden starten

“Der er stadig behov for forbedringer med stigende oliepriser i horisonten og set i relation til, at omlægningen kun lige er startet. Det er en svær forretning at drive, hvilket man kan se af, at der har været 11 CEOer på blot 10 år. Det har formentlig skabt flere problemer, end der er løst”.

“Alitalia har brug for en stærk industriel eller finansiel investor for at komme i den rette position i et marked, der går fra konsolidering til konsolidering. Vores ønske i kommissionen er at afslutte forhandlerne så snart som muligt med det bedst mulige resultat for Alitalia og Italien”.