Airbus A321 fra JetBlue (Foto: Lukas Wunderlich | shutterstock.com)

Amerikansk lavprisflyselskab med nye Europa-ruter

Amerikanske JetBlue har annonceret de første lavprisruter fra USA til Europa. Ruterne starter i sensommeren, og i første omgang skal der flyves til to lufthavne i samme by.

Da Norwegian for nogle måneder siden annoncerede, at selskabet ikke vil genoptage de interkontinentale lavprisflyvninger, efterlod det et marked, som andre operatører nu er klar til at samle op.

En af disse bliver det kommende Norse Atlantic Airways, men det amerikanske lavprisflyselskab JetBlue er et skridt længere fremme, idet der netop er annonceret opstart af def første ruter fra USA til Europa i slutningen af sommeren.

Onsdag den 11. august debuterer JetBlue på en daglig rute mellem New York-JFK og London Heathrow Airport, og den 29. september startes daglige flyvninger fra New York-JFK til London Gatwick Airport. Sidstnævnte rute har hidtil været opereret af Norwegian frem til marts 2020.

Herefter er det, ifølge Jet Blue, planen at tilbyde flyvninger fra Boston til Europa i 2022.

Eksklusive Mint-suiter
I modsætning til de fleste andre flyselskaber, der opererer over Atlanten, så vil JetBlue ikke benytte egentlige langdistancefly på ruterne. Der skal flyves med en langtrækkende Airbus A321LR, der er indrettet med 141 sæder.

Forrest i kabinen er der 24 eksklusive Mint-suites, og bagved er der plads til 117 passagerer i den såkaldte Core-afdeling med seks sæder på tværs i kabinen. 

Der er masser af plads til at sove i Mint-suiterne. (Foto: JetBlue | PR)

JetBlue er tilsyneladende et af de få lavprisflyselskaber, der har fundet ud af, at det er nødvendigt at have et attraktivt premium-produkt for at sikre en bæredygtig ruteøkonomi, hvilket selskaber med økonomiklasse i hele kabinen gennem tiden har måttet sande.

“Pandemien har åbnet døre til Londons to travleste lufthavne, og vi ser frem til at give kunderne lave priser og god service i både Heathrow og Gatwick. Ruten fra New York-JFK til London Heathrow er det største internationale flyrejsemarked fra USA, der længe har lidt under uhyrligt høje priser, især i premiumkabinerne. Vil er klar til at ændre det med en pris og en oplevelse, der vil imponere selv de mest kræsne transatlantiske rejsende,” siger Robin Hayes, koncernchef i JetBlue.

To lufthavne giver valgfrihed
Mange vil måske undre sig over, at JetBlue vælger at flyve til to lufthavne, der betjener samme byområde, men det forklarer flyselskabet med, at man benyttede sig af muligheden for at sikre sig slots (start- og landingstilladelser, red.) i begge slotrestriktive lufthavne, da de var tilgængelige.

Herudover er man af den opfattelse, at kunderne kan få et større udvalg, når der benyttes to lufthavne. Det er i øvrigt samme strategi, som JetBlue har benyttet ved valg af flere lufthavne i eksempelvis New York, Los Angeles og det sydlige Florida.

I 2019 – før coronapandemien – var JetBlue det syvendestørste lavprisflyselskab i USA med 42,7 millioner årlige passagerer.

 

Relaterede artikler:

24 eksklusive Business-suiter i Airbus A321LR

Officielt: Amerikansk lavprisflyselskab med første Europa-rute

Amerikansk lavprisflyselskab klar til Europa