Boeing 787-10 Dreamliner-fly fra KLM i New York-JFK. (Foto: Adam Moreira (AEMoreira042281) | Wikipedia.org | CC BY-SA 4.0 DEED)

Amerikansk lavprisflyselskab vil have KLM ud af JFK

JetBlue har bedt regeringen sørge for, at det er slut med KLM-fly i JFK, hvis der skæres i antallet af flyoperationer i Schiphol. I ugens løb vil de selskaber, der mister slots i Amsterdam, få besked.

Meldingen om, at den hollandske regering har til hensigt at beskære i antallet af årlige flyoperationer i Amsterdam-Schiphol har mildest talt fået en lunken modtagelse af flyselskaber og en del brancheorganisationer inden for luftfarten.

Efter planen skal nedskæringen foregå ved, at antallet af operationer i næste års sommertrafikprogram nedjusteres fra 500.000 til 460.000. Antallet mindskes yderligere i det efterfølgende vintertrafikprogram, hvor der vil blive foretaget 452.500 flyoperationer.

Det har fået en række flyselskaber – heriblandt KLM, Delta Air Lines, United Airlines samt JetBlue – og flere organisationer til at gå rettens vej ved de hollandske domstole i håb om at få omgjort beslutningen. Det har man indtil videre ikke haft held til, men nu forsøger JetBlue en anden tilgang.

Ønsker forbud til KLM
JetBlue har befløjet Amsterdam-Schiphol i nogle måneder, da det amerikanske lavprisselskab i slutningen af august etablerede en rute fra New York-JFK og fulgte denne op med en rute mellem det europæiske trafikknudepunkt og Boston Logan International Airport i staten Massachusetts.

Flyselskabet er meget utilfreds med den usikkerhed om fremtiden, som udsigten til færre flyoperationer er skyld i. Derfor har JetBlue nu bedt det amerikanske transportministerium om at forbyde KLM adgang til New York-JFK, såfremt den hollandske regering gør alvor af nedskæringerne.

”Hvis den hollandske regering bare får lov til så godt som at smide JetBlue ud af Amsterdam-Schiphol uden, at det medfører fair men betydningsfulde konsekvenser fra ministeriet, kan regeringer i andre lande vælge at følge trop,” udtaler JetBlue ifølge Reuters.

Flyselskabet mener, at nedskæringerne vil være i strid med den eksisterende transportaftale mellem USA og EU. I september indgav flyselskabet desuden en officiel klage over Holland og EU til den amerikanske regering på baggrund af sagen.

Får besked i denne uge
KLM har advaret den hollandske regering om, at politikernes beslutning muligvis kan medføre straffeaktioner, som potentielt både kan være skadelige for KLM og Hollands netværk af flyruter til andre dele af verden.

En talsperson fra regeringen i landet afviser dog JetBlues argument om, at nedskæringerne vil være i strid med USA og EU’s transportaftale, da man fortsat agter at kunne leve op til bestemmelserne i denne.

Derudover fortæller talspersonen, at det efter planen bliver torsdag den 2. november, at flyselskaberne får besked om hvor mange færre slots, de vil have til rådighed i sommertrafikprogrammet næste år.

”Her kan det desuden ende med at stå klart for nogle flyselskaber, at de ikke får tildelt nogle slots i sommersæsonen 2024. Det vil unægtelig blive en vigtig dag for mange flyselskaber og lande. Heriblandt JetBlue,” udtaler talspersonen.


Relaterede artikler:

12.400 færre flyvninger til og fra Schiphol

Ny IATA-kritik af hollandsk regering i Schiphol-sag

Vil appellere afgørelse omkring Schiphol-reduktion