Fly fra Delta Air Lines i Amsterdam Schiphol Airport. (Arkivfoto: NYC Russ | shutterstock)

Vil appellere afgørelse omkring Schiphol-reduktion

KLM, Delta og flere andre flyselskaber samt luftfartsorganisationer har indgivet en appel til den hollandske højesteret for at forhindre den planlagte reduktion i antallet af operationer i Amsterdam Schiphol.

I begyndelsen af juli afgjorde appeldomstolen i Amsterdam, at den hollandske regering har ret til at reducere antallet af årlige flyoperationer fra 500.000 til 460.000 i Amsterdam Schiphol Airport af hensyn til klimaet og for at reducere støjgenerne for naboerne.

Men de berørte parter – flyselskaber og store luftfartsorganisationer – kæmper fortsat for at få omgjort afgørelsen.

Således har KLM-koncernen, Delta Air Lines, United Airlines, JetBlue, Air Canada, EasyJet, Corendon Airlines og TUI fly indgivet en appel til den hollandske højesteret for at få omgjort afgørelsen om den planlagte reduktion. Bag appellen står også flyselskabernes internationale sammenslutning, IATA, der har 300 flyselskaber som medlemmer, samt Airlines for America (A4A), som repræsenterer 10 amerikanske flyselskaber.

Beslutningen om at indgive appellen er desuden støttet af luftfartssammenslutningerne BARIN, Air Cargo Netherlands (ACN), Airlines for Europe (A4E) og European Regions Airline Association (ERA).

Uklarheder i dom fra appelretten
Helt konkret vil de nævnte flyselskaber og luftfartsorganisationer indlede en såkaldt kassationssag. Det er en proces, hvor en højere retsinstans ophæver en afgørelse fra en lavere retsinstans, fordi den er baseret på en fejlagtig retsanvendelse. Således håber selskaberne på, at den hollandske højesteret vil kunne ophæve afgørelsen fra appeldomstolen.

’Den nuværende dom fra appelretten i Amsterdam skaber en uklarhed og forårsager usikkerhed for passagerer og luftfartssektoren. Det er nemlig uklart, hvordan forsøgsordningen skal anvendes, hvordan den skal håndhæves og i sidste ende hvordan dommen vil påvirke antallet af flyoperationer i Schiphol,’ lyder det i meddelelsen.

’Desuden er dommen i strid med nationale, europæiske og internationale regler. Det er i alle parters interesse at opnå klarhed.’

Den hollandske regering havde annonceret Schiphol-reduktionen i februar i år og kaldte det en midlertidig løsning for at reducere støjen og tackle andre miljøproblemer.

Den hollandske infrastrukturminister, Mark Harbers, har tidligere udtalt, at han ser reduktionen fra 500.000 til 460.000 årlige operationer fra slutningen af marts 2024 som et mellemtrin på vejen mod maksimalt 440.000 operationer i 2024/25.

Opdatering 27. juli 2023 klokken 08.25:
Det hollandske medie Luchtvaartnieuws.nl skriver, at efter den hollandske regerings fald er det ikke sikkert, at ændringen i reduktionen i Schiphol vil kunne realiseres i marts 2024.

Repræsentanternes Hus i Holland vil i september beslutte, hvilke sager der skal erklæres kontroversielle og dermed udsættes, indtil et nyt kabinet er blevet dannet.

Det ønsker luftfartssektoren imidlertid ikke at vente på og vil appellere i kassation i håb om, at Schiphol-reduktionen til 460.000 årlige flyoperationer bliver gjort juridisk umulig.

 

Relaterede artikler:

Hollandsk domstol: Schiphol kan reducere kapacitet

Domstol kender forceret Schiphol-reduktion ulovlig

KLM: Overrasket over ny Schiphol-reduktion