Amsterdam vinder indisk knudepunkt

Det bliver Amsterdam der får glæde af, at indiske Jet Airways rykker sit europæiske trafikknudepunkt fra Bruxelles.

Der har længe været spekuleret i hvilken nordeuropæisk lufthavn, der skulle overtage rollen som mellemstation for indiske Jet Airways’ operationer mellem USA og Indien fra Bruxelles. København har flere gange været nævnt på rygtebørsen, men nu står det klart, at storebroderen i det hollandske, Amsterdams Schiphol lufthavn,får fornøjelsen af Jet Airways’ blåog gule fly i fremtiden.

Mellemøst-selskabet Etihad har netop købt 24 procent af Jet Airways. Og på et pressemøde i Amsterdam afslørede Jet Airways’ koncernchef, James Hogan, at valget er faldet på Amsterdam. Det skriver Luchtvaartnieuws.nl.

Ind i Skyteam
Etihad indgik tidligere på året et omfattende samarbejde med Amsterdam-baserede KLM og dets søsterselskab Air France. Begge selskaber er toneangivende medlemmer af Skyteam-alliancen. Og aftalen vakte da også opsigt fordi airberlin, som Etihad ejer knap 30 procent af, er nytilkommet medlem af oneworld alliancen.

Derfor er der den seneste tid blevet spekuleret kraftigt i, om Etihad var på vej ind i Skyteam og om selskabet ville trække airberlin med sig. Jet Airways’ valg af Skyteam-knudepunktet Amsterdam umiddelbart efter Etihads entré i selskabet, forstærker blot de spekulationer.

Men over for hollandske medier afviser James Hogan, at Etihad har ambitioner om at blive Skyteam-medlem. Man er blot i et tæt samarbejde. Hvor længe man kan blive ved med at spille på to heste ved at have airberlin i oneworld og et tæt forhold til Skyteam’s to ledende europæiske selskaber er dog usikkert.

Internationale analytikere spekulerer desuden i at Etihad med hjælp fra airberlin og Jet Airways potentielt kunne opbygge sin egen mini-alliance parallelt til og i konkurrence med de tre store alliancer; Star Alliance, Skyteam og oneworld.