Fly i Amsterdam-Schiphol. (Foto: Amsterdam Airport Schiphol | Facebook.com | PR)

Analyse: Stadig meget at forbedre i Schiphol

En gennemgang af forholdene i Schiphol sætter fingeren på flere ømme punkter, der har medvirket til at skabe de kaotiske forhold, som har karakteriseret hovedstadslufthavnen siden sidste forår.

I lyset af de voldsomme udfordringer med kødannelse, flaskehalse, forsinkelser og aflyste flyvninger, som Amsterdam-Schiphol har kæmpet med siden foråret sidste år har, har hovedstadslufthavnen nu fået foretaget en analyse af tingenes tilstand.

Det er PwC Strategy&, som har undersøgt forholdene i lufthavnen. Det er navnet for den del af revisions- og konsulentvirksomheden PricewaterhouseCoopers, der rådgiver selskabets kunder med hensyn til strategi.

Arbejdet er nu tilendebragt, og derfor har lufthavnens koncernchef Ruud Sondag opsummeret de væsentligste pointer, om hvad der gik galt, i et brev, som er sendt til Mark Harbers, der er minister for infrastruktur og vandforvaltning i den hollandske regering.

Har prioriteret kvantitet over kvalitet
I brevet lægger koncernchefen ikke fingre imellem, han forklarer, at ”hele systemet – fra sikkerhedskontrol til handling – var tæt på bristepunktet i 2022”, da lufthavnen slet ikke var rustet til at kunne håndtere den pludselige rejselyst efter to år med COVID-19-pandemien.

Analysen konkluderer, at lufthavnen har flere store udfordringer. Det drejer sig om at sikre arbejdsglæden og -miljøet for de ansatte i lufthavnen samt at der er en vis kvalitet i lufthavnens bygninger og infrastruktur.

Ifølge Sondag har man hidtil ”prioriteret kvantitet over kvalitet”, og det er gået ud over de ansatte og har sat spor i terminalerne, der er blevet slidte, og det har tæret på det produkt, som lufthavnen leverer.

Derfor har man udarbejdet en plan, som skal forbedre forholdene for personalet i Schiphol, mens koncernchefen forklarer, at man derudover ligeledes er på vej med en strategi for investering i lufthavnsfaciliteterne således, at de atter bliver vedligeholdt og opgraderet.

Vil forbedre produktet
En anden pointe i analysen er, at selvom Schiphol hurtigt tog hånd om en række af de udfordringer, der viste sig, da de flyrejsende vendte tilbage, var en række af de underliggende problemer af en sådan karakter, at de ikke kan løses med et snuptag.

Lufthavnen forklarer, at Schiphols hovedfokus i en for lang periode har været på at holde udgifterne nede, men fremadrettet ønsker ledelsen i stedet at fokusere på kvalitet for at forbedre produktet. Derfor har man udarbejdet en plan, som man allerede har arbejdet ud fra i længere tid.

Den indebærer blandt andet, at man har hyret flere ansatte, iværksat tiltag for at forbedre arbejdsmiljøet, er begyndt at samarbejde mere de enkelte faggrupper imellem samt har afsat mere tid til at foretage vedligehold af elevatorer, bagageanlæg og andre dele af infrastrukturen.

Nogle udfordringer stikker dybt
Ruud Sondag mener, at trafikafviklingen i årets majferie, hvor mange hollændere rejser, viser, at initiativerne i den omtalte plan har virket, og det har givet ham en tro på, at højsæsonen ikke vil blive martret af de samme problemer som sidste år.

Det slås dog fast, at storlufthavnen ikke er i mål endnu. Nogle udfordringer vil tage tid at få styr på. Det drejer sig blandt andet om den hårde konkurrence blandt handlingsselskaberne i lufthavnen, arbejdsvilkårene for de ansatte og at igen få vedligeholdt terminaler og infrastruktur.

“Visse af problemernes rødder stikker dybt, og derfor vil det tage tid at finde løsninger på dem, men alle i Schiphol er fast besluttet på at hver eneste dag skal være bedre end den foregående. Derfor arbejder vi hårdt på at vores passagerer skal vente så kort tid som muligt, at flyselskaberne bliver tilbudt en god service og at vi får bedre arbejdsvilkår og infrastruktur,” udtaler koncernchef Ruud Sondag fra Amsterdam-Schiphol.


Relaterede artikler:

KLM er forberedt på ekstrem travlhed

Domstol kender forceret Schiphol-reduktion ulovlig

Schiphol må endnu en gang indføre passagerloft