Airbus A320-200 fra easyJet (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, danishaviationphoto.com)

Analytikere: easyJet et opkøbsmål efter Brexit

Internationalt finanshus karakteriserer easyJet som et opkøbsmål, når Storbritannien på et tidspunkt har forladt EU. Lufthansa tidligere nævnt som mulig køber.

Brexit skaber usikkerhed for de britiske flyselskaber, selv om både EU og Storbritannien for måneder siden har fremlagt planer, der skulle garantere, at flytrafikken mellem Storbritannien og EU kan fortsætte uhindret efter Brexit.

I lyset af den fortsatte Brexit-usikkerhed vurderer det internationale finanshus Kepler Cheuvreux nu, at easyJet – Europas næststørste lavprisselskab – kan blive et oplagt mål for opkøb efter Brexit, og finanshusets analytikere ændrede tirsdag deres anbefaling til investorer med easyJet-aktier fra ”hold” til ”reducer”.

Finanshuset skrev i en anbefaling, at lavprisselskabet kan tiltrække købere, når Storbritannien har forladt EU, og selskabets beredskabsplaner er blevet “testet”.

Lufthansa kan være interesseret
Samtidig forventer analytikerne, at easyJets passagervækst vil aftage i de kommende måneder på grund af faldende efterspørgsel i Storbritannien – easyJets største marked – som følge af Brexit-usikkerheden. Kepler Cheuvreux har derfor reduceret forventningerne til selskabets kapacitetsvækst i 2019 fra fem procent vækst til tre procent vækst.

Kepler Cheuvreux skrev tidligere i år, at Lufthansa kan være interesseret i at overtage Easyjet. Analysehuset fremhævede i et notat, at Lufthansa har sat penge af til opkøb, og at easyJet er det mest oplagte opkøbsemne.

Ifølge Kepler Cheuvreux passer de to selskabers flyflåder godt til hinanden, ligesom der ikke bør være konkurrenceretlige problemer – i modsætning til, hvis British Airways’ moderselskab AIG eller Air France-KLM-koncernen vil overtage easyJet.

Underskud i seneste halvårsresultat
Da easyJet i maj offentliggjorde halvårsregnskabet for perioden fra 1. oktober 2018 til 31. marts 2019, måtte selskabet notere et underskud før skat på 272 millioner britiske pund (cirka 2,3 milliarder kroner) mod et underskud på 18 millioner (150 millioner danske kroner) året før.

De dårlige resultat var ifølge easyJet påvirket af stigende omkostninger for selskabet – herunder høje brændstofpriser – samt påskeforskydninger, ændrede regnskabsregler, valutaforhold, droneforstyrrelser, flådeudvidelse samt omkostninger til imødegåelse af forventede ATC-forstyrrelser i sommertrafikken.

Det svage halvårsresultat var en realitet trods en fremgang i passagertallet i perioden på 13,3 procent til 41,6 millioner rejsende.

 

Relaterede artikler:

Halvårsunderskud på 2,3 mia. kroner hos easyJet

Brexit: 164 millioner passagerer sikret

Lufthansa får kold skulder af easyJet