Astraeus Airlines er konkurs

Endnu engang har den islandske finansmand Pálmi Haraldsson sendt et flyselskab i graven. I efteråret 2008 var det Sterling Airlines, og mandag var det britiske Astraeus Airlines, der måtte kaste håndklædet i ringen. Det rammer blandt andet Iceland Express.

Den islandske erhvervsmand Pálmi Haraldsson blev alt andet end populær, da han den 29. oktober 2008som hovedaktionær i Sterling Airlines måtte lade selskabet gå konkurs.

Mandag var det britiske Astraeus Airlines, der måtte lide samme skæbne. Selskabet var frem til konkursen ejet af investeringsselskabet Fengur, som Pálmi Haraldsson står bag.

Astraeus Airlines var først og fremmest kendt for sin chefpilot på Boeing 757. Det er ingen mindre end Bruce Dickinson, der er forsanger i heavy-metal bandet Iron Maiden.

Selskabet opererede adskillige charterflyvninger for Premier League-fodboldklubber og fungerede generelt som kapacitetsprovider, når andre selskaber manglede fly.

Herudover var der faste kontrakter med først og fremmest Iceland Express, men også britiske bmi ogcambodiske Tonlésap Airlines.

Iceland Express mister operatør

Størst betydning får konkursen for danske rejsende med Iceland Express, som ikke selv råder over fly. Det islandske luftfartsselskab har hidtil benyttet fly fra Astraeus Airlines til selskabets operationer.

Iceland Express er også ejet af investeringsselskabet Fengur, der står bag Astraeus Airlines, men umiddelbart får konkursen ingen betydning for selskabets mulighed for at gennemføre flyvningerne.

Iceland Express har valgt at chartre to Airbus A320-fly fra Czech Airlines til at gennemføre en del af trafikprogrammet.

Ved konkursen beskæftigede Astraeus Airlines fire fly af typen Boeing 757-200 samt fire fly af typen Boeing 737 i forskellige versioner. To fly var på kontrakt for bmi, mens Iceland Express havde tre fly på kontrakt. Herudover var et Boeing 757-200 fly netop udlejet til det nystartede thailandske Nakorn Chiangmai Airways, men flyet nåede aldrig at komme afsted.

“Iceland Express har været et solidt og profitabelt selskab siden etableringen i 2003. Iceland Express og Astraeus Airlines er to separate selskaber, og de aktuelle udfordringer for Astraeus Airlines vil ikke få nogen effekt på Iceland Express eller vore passagerer,“ siger Heimir Már Pétursson, der er Public Relations Manager hos Iceland Express.