To Boeing 737-700 fly, der oprindeligt blev leveret til Maersk Air for mere end 12 år siden, risikerer nu at blive involveret i en tredje konkurs. Flyene har tidligere tilhørt Sterling Airlines og Cimber Sterling men flyver nu for ukrainske AeroSvit.
Det danske flyselskab Maersk Air fik i årene fra 1998 til 2001 leveret i alt 12 nye Boeing 737-700 fly fra den amerikanske flyproducent. Dengang var der ingen, der havde forestillet sig, at en del af disse fly skulle komme til at gennemleve en meget omtumlet tilværelse.
I 2005 blev A.P. Møller-koncernens flyselskab opkøbt afSterling European Airlines og fusioneret under navnet Sterling Airlines A/S. I slutningen af 2008 gik Sterling Airlines konkurs, mens Cimber A/S overtog dele af boet, som blev videreført under navnet Cimber Sterling. Sidenhen krakkede Cimber Sterling i maj måned sidste år.
To af Boeing 737-700 flyene fra Maersk Air har været med i begge danske konkurser og kan nu være på vej ind i en tredje konkurs. Flyene er nemlig beskæftigethos ukrainske AeroSvit, hvis ejer Igor Kolomoiskij også stod bag ejerskabet af Cimber Sterling det sidste års tid før konkursen.
AeroSvit er i øjeblikket i færd med at gennemføre en rekonstruktion, men selskabet er i overhængende fare for en konkurs. Senest den 23. januar skal det ukrainske flyselskab præsentere en gennemførlig rekonstruktionsplan. I modsat fald vil AeroSvit blive erklæret konkurs.
Flyver i ‘Sterling-farver’ i Ukraine
Det ene af de to Boeing 737-fly, der har ført en omskiftelig tilværelse er det tidligere OY-MRF, der blev leveret til Maersk Air i marts 1999. Den 28. juni sidste år gennemførtes en færgeflyvning til Kiev, hvor flyet sidenhen har opereret i de genkendelige røde bemaling på vegne af AeroSvit. Flyet hedder nu UR-AAP på den ukrainske registrering.
Søsterflyet OY-MRH fik Maersk Air leveret i oktober 2000. Dette fly blev leveret til AeroSvit den 6. juli sidste år og er sidenhen blevet benyttet på flere af det ukrainske flyselskabs europæiske ruter under registreringen UR-AAQ.
AeroSvit råder i dag over 23 fly, hvoraf 15 benyttes på de korte ruter, mens selskabet har otte langdistancefly. Det er primært ældre Boeing 737-fly der benyttes på de korte ruter sammen med et Airbus A320 og to Embraer ERJ-190 fly. På langdistanceruterne benyttes otte Boeing 767-fly.
AeroSvit er en del af Ukrainian Aviation Group, der også omfatter selskaberne Dniproavia og Donbassaero. Luftfartskoncernen er ejet og kontrolleret af Igor Kolomoiskij´s Privat Group, der gennem selskabet Mansvell Enterprises havde hovedejerskab i svenske Skyways Express AB og Cimber Sterling Group A/S, der gik konkurs i maj måned sidste år.