Austrian vil fra juli betjene begge New Yorks to store internationale lufthavne. Samtidig åbner selskabet en rute til Maldiverne og styrker betjeningen af flere andre oversøiske destinationer.
En ny rute fra Wien til New Yorks Newark-lufthavn er den største nyhed i Austrian Airlines’ kommende styrkelse af selskabets interkontinentale rutenet. Det betyder nemlig, at selskabet fra rutens åbning den 2. juli vil betjene både New Yorks John F. Kennedy Lufthavn og New Yorks Newark-lufthavn henholdsvis syv og fem gange om ugen.
JFK-ruten vil fortsat blive betjent med Boeing 777-200 fly med plads til 308 passagerer. På den nye rute vil selskabet brug sine Boeing 767-300 fly, der har plads til op til 219 passagerer. Forskellen i flytyperne betyder, at rejsende på business class til JFK får langt mindre benplads end dem, der vælger Newark-ruten. På sine Boeing 777-fly har Austrian nemlig kun 44 tommers benplads på business class, mens benpladsen er på 60 tommer i Boeing 767-flyene.
På økonomiklasse er det lige omvendt. Her har passagererne på 777’erne mellem 31 og 33 tommers benplads og et 18,5 tommer bredt sæde. På Boeing 767-flyene skal de skrue sig ned i et kun 17 tommer bredt sæde og har 30 tommer til benene.
Skrues op
Dagen før åbningen af Newark-ruten åbner Austrian også en ny rute til Malé på Maldiverne i Det Indiske Ocean. Den skal også beflyves med Boeing 767-fly.
Samtidig styrker selskabet flere af sine øvrige langdistanceruter. Således øges betjeningen af selskabets rute mellem Chicago og Wien fra fem til syv ugentlige flyvninger. På ruterne til Delhi i Indien og Toronto i Canada skrues også op til daglig betjening.
Enkelte nye europæiske destinationer får også besøg af Austrians røde og hvide fly i den kommende sommer. Det drejer sig om Lamezia Terme i Syditalien og den spanske ferieø Ibiza. Endelig øger selskabet betjeningen af ruterne fra Wien til London, Frankfurt og Krakow til henholdsvis fire gange dagligt, op til 13 gange dagligt i samarbejde med Lufthansa og op til to daglige flyvninger.