BA barberer prestige-rute

British Airways reducerer antallet af flyvninger på selskabets all-business rute mellem London City og New York markant.

SAS og Air France har forsøgt sig med det. Men British Airways og Lufthansa er de to eneste større europæiske flyselskaber, der stadig driver særlige ruter, hvor der på flyene kun er business class-sæder. British Airways gør det oven i købet fra en lille citylufthavn, hvor det er nødvendigt med særlige fly kun indkøbt til det formål.

Det er briternes prestigerute mellem London City-lufthavnen og New Yorks John F. Kennedy-lufthavn, der er tale om. En rute, som selskabet indviede i 2009 og anvender to Airbus A318-fly på. De to eneste i British Airways’ store flåde af fly.

British Airways flyver normalt 11 gange om ugen på ruten, men det barberes fra 30. oktober ned til kun seks ugentlige flyvninger. En daglig flyvning i hver retning undtagen lørdag.

På turen fra London til New York er der en teknisk mellemlanding i Shannon i det allervestligste Irland, hvor passagererne kontrolleres af de amerikanske grænsekontrolmyndigheder, mens flyet tankes med ekstra brændstof.

Evaluerer kommerciel præstation
Umiddelbart kunne det virke som om British Airways tager det ene af de to Airbus-fly ud af drift og opretholder ruten med kun ét fly. Præcis hvorfor betjeningen reduceres, giver selskabet ikke svar på.

”Vi evaluerer hele tiden den kommercielle præstation af hele vores globale netværk og øger eller reducerer vores tidsplaner, sådan som vi mener det er passende,” oplyser en talsperson fra British Airways’ presseafdeling til CHECK-IN.dk.

Med nedskæringen reduceres antallet af daglige British Airways-returflyvninger mellem lufthavne i London-området og lufthavne i New York-området fra 13 til 12.

Høj hastighed under landing
Kun meget erfarne Airbus-piloter udvælges til at flyve på ruten mellem London City og New York’s JFK-lufthavn, og alle skal bestå et ekstra uddannelsesprogram, der omfatter simulatortest inden de optages som A318-pilot og får lov til at lande på London City’s korte landingsbane. Kun 27 af British Airways’ flere tusind kaptajner er kvalificeret til at udføre den udfordrende landing med selskabets særlige modificerede Airbus A318-fly i London City-lufthavnen.

På grund af lufthavnens nærhed til det centrale London, og på grund af dens lidt kortere bane, så er Airbus A318-flyet udstyret med spoilere på vingerne til at producere nok luftmodstand til at opretholde tilstrækkelig høj hastighed under landingen. British Airways var det første flyselskab i verden til at tage den specielt modificerede Airbus A318 med evnerne til at foretage stejle indflyvninger i brug.

Flyver for SAS
Foruden British Airways, så har Lufthansa en business-only rute mellem Frankfurt og Pune i Indien. Den opereres fire gange om ugen med Boeing 737-700 fly fra schweiziske Privat Air. Det samme selskab, som flyver for SAS på ruten mellem København og Boston med det fly, som oprindeligt blev brugt på den business-only rute, som SAS i godt et år havde mellem Stavanger og Houston. På Boston-ruten er flyet indrettet i en konfiguration med både business- og economy-sæder.

 

 

Relaterede artikler:

Kun 27 BA-piloter må lande i London City Airport

Konkurrence på business-only flyvninger

British Airways tilbage til Gatwick-New York