Finnair A350-900 winglet. (Foto: Finnair)

Beskeden Finnair-vækst i juli

Mere end otte ud af ti passagerer er forsvundet hos det finske flyselskab. Særligt på flyvningerne til Asien og Nordamerika ligger selskabet langt under tiden før pandemien.

Det går fremad for Finnair, men det går langsomt. Det finske flyselskab har netop offentliggjort trafiktallene for juli, og de viser, at selskabet i juli transporterede blot 213.800 passagerer.

Det er 67,2 procent flere end i juni, hvor passagertallet var på 127.900, og 47,2 procent flere end i juli 2020, hvor passagertallet lød på 145.300.

Men tilbage i juli 2019 var der 1.447.400 passagereri flyene, så Finnair havde i juli i år knap 15 procent af det antal passagerer, selskabet havde før pandemien. Med andre ord har Finnair på to år mistet mere end tæt på otte ud af ti passagerer.

Det er effekten af COVID-19 og de strenge rejserestriktioner, der fortsat rammer Finnair, som historisk set har stået stærkt på langdistancemarkedet.

Asien er hårdt ramt
Tilbagegangen er særligt synlig i forhold til flyvninger til Asien og Nordamerika, mens de europæiske ruter har klaret sig noget bedre.

I juli 2019 transporterede Finnair 249.100 passagerer på sine ruter til og fra Asien. I juli i år havde selskabet blot 9.700 passagerer på de samme ruter. Kabinefaktoren på ruterne til Asien var i juli i år nede på 21,6 procent, hvor den i 2019 lå på 90.

Kabinefaktoren på ruterne til Nordamerika lå i juli på 29,3 procent, hvor den i 2019 lå på 92,6. På de europæiske ruter lå kabinefaktoren i juli på 65,2 mod 89,5 i 2019, og indenrigs lå den på 72,1 mod 69,6 procent i 2019.

Samlet er kabinefaktoren vokset til 42,5 procent i juli fra 34,7 i juni. Tilbage i 2019 lå kabinefaktoren i juli på 89,6 procent.

Parkerede langdistancefly
Ifølge hjemmesiden planespotters.net har Finnair valgt at parkere en del af selskabets langdistanceflåde. Otte Airbus A330 er for øjeblikket stillet på jorden, mens det er Airbus A350’erne, der tager slæbet.

Det hænger sammen med, at der er plads til mere last i A350’erne, og netop cargo er noget af det, der har klaret sig pænt både på markedet til Nordamerika og til Asien.

Herudover har Finnair for nylig besluttet, at selskabet i det kommende vintertrafikprogram vil flyve langdistanceruter fra Stockholm til Miami, Bangkok og Phuket med A350’erne for at sikre beskæftigelse til flyene.

 

Relaterede artikler:

Finnair beholder A330’ere på jorden

Finnair er blandt verdens bedste

Finnair krydser magisk grænse