SAS har i første kvartal af regnskabsåret 2023/24 mere end halveret underskuddet i det normalt tabsgivende kvartal. Underskuddet landede på 710 millioner kroner før skat.
Det går stadig fremad for SAS, omend det sker med langsomme skridt, da selskabet stadig befinder sig i det faste greb, som den igangværende Chapter 11-proces byder.
Torsdag morgen har SAS offentliggjort resultatet af første kvartal af regnskabsåret 2023/24, hvilket er perioden fra 1. november 2023 til 31. januar 2024. Et kvartal, hvor SAS – og i øvrigt også de fleste andre flyselskaber – traditionelt har underskud.
SAS løftede i kvartalet omsætningen med 13,0 procent til 8.923 millioner svenske kroner, hvilket svarer til 5,93 milliarder danske kroner. Resultatet før skat blev et minus på 1.070 millioner svenske kroner (710 millioner danske kroner), hvilket er en resultatforbedring på 56,3 procent i forhold til samme kvartal året før.
Dermed er det lykkedes SAS mere end halvere underskuddet i forhold til kvartalet i 2022/23, hvilket udover den øgede omsætning blandt andet skyldes omkostningsbesparende tiltag, valutafordele og lavere brændstofpriser.
“Jeg er glad for at afslutte et travlt første kvartal og vintersæson for SAS præget af øget passagervolumen og flere spændende nye projekter og destinationer. Vi er glade for at se, at flere og flere vælger at rejse med SAS, hvilket klart bekræfter, at vores genopretningsbestræbelser fortsat er succesfulde,” udtaler Anko van der Werff, koncernchef i SAS.
Omkostningsforbedringer ikke slået helt igennem endnu
I forbindelse med offentliggørelse af kvartalsresultatet giver SAS også status på transformationsplanen, der startede med lanceringen af SAS Forward i februar 2022 og blev forceret med Chapter 11-ansøgningen samme år. En plan, der skal sikre, at SAS fremadrettet kan agere i markedet som et konkurrencedygtige flyselskab.
Nogle af de omkostningsreducerende tiltag fra planen er allerede implementeret, mens de største og tungeste først vil blive effektueret, når SAS er ude af Chapter 11.
“Omkostningsreduktioner på tværs af forretningen er fortsat i fokus for at sikre vores omkostningskonkurrenceevne, og de samlede driftsomkostninger for kvartalet endte på 10,1 milliarder svenske kroner. Meget af omkostningseffektiviteten i SAS Forward-planen stiger over tid, og nogle er blevet implementeret, men kan ikke identificeres i vores økonomiske resultater, før vi er kommet ud af Chapter 11, herunder omkostningsbesparelser fra flådeomstruktureringen,” lyder det fra koncernchefen.
SAS forventer at modtage godkendelse af den amerikanske domstol i forhold til Chapter 11-planen inden udgangen af marts måned, og herefter venter myndighedsgodkendelser samt en formel rekonstruktion af det svenske moderselskab SAS AB. Samlet set er forventningen, at SAS atter vil kunne flyve frit omkring udgangen af første halvår af 2024.
SAS benytter også lejligheden til at understrege, at selvom der er underskrevet en investeringsaftale med konsortiet bestående af Castlelake, Air France-KLM, Lind Invest og den danske stat, så er det ‘business as usual’, indtil der kommer flere oplysninger. Det er først, når den samlede proces er afsluttet, at SAS vil forlade Star Alliance og bevæge sig over i SkyTeam, der er domineret af Air France-KLM.
Relaterede artikler:
Analytiker: Fabelagtigt indtjeningsniveau hos SAS