Billund er først i verden med print af bagagemærker

Charterpassagerer der rejser fra Billund Lufthavn vil i fremtiden selv kunne printe såvel boardingkort som bagagemærker hjemmefra.

Det er en regulær verdensnyhed, som Billund Lufthavn i disse dage præsenterer. Et halvt års udvikling og test har resulteret i en løsning, hvor charterrejsende hjemmefra printer et bagagemærke sammen med boardingkortet.

Hidtil har der ikke i andre lufthavne væretudviklet brugbare løsninger, idet bagagemærkerne typisk er en strimmel, der skal klæbes sammen i enden. Og den papirstandard ligger ikke hjemme i printeren hos flypassagererne.

Det gør i stedet et almindeligt A4-papir, hvorpå bagagemærket kanprintes. Det foldes efterfølgende i henhold til de printede anvisninger, og ved ankomsten til lufthavnen indsættes den foldede A4-side i en særlig plasticlomme, der er tilgængelig i lufthavnen. Efter at have foretaget denne manøvre kan man betjenes ved en særlig skranke, hvor man ikke skal stå i kø.

Den skarpsindige læser ville sikkert spørge, hvad man gør ved kvittering på bagagemærket. Kvitteringen er printet på boardingkortet, således at man ikke skal have separate mærkater, der klæbes herpå.

15 procent har prøvet
Løsningen er udviklet af Billund Lufthavn i samarbejde med IT-virksomheden Unisys, og der har været mange positive tilbagemeldinger fra passagererne.

Alle med adgang til en computer og en printer kan benyttes sig af systemet. Der er ingen krav om farveprinter, idet bagagemærket også kan printes på en sort/hvid printer. Kravet er blot, at det skal være læsbart via en scanner.

“Omkring 15 procent af vores charterpassagerer har benyttet servicen siden lanceringen, og vores mål er at få tallet op på 35-40 procent fremover,“ siger produkt- og udviklingschef Anders Nielsen fra Billund Lufthavn, der sammen med leder af passagerafdelingen Henrik Munksgaard har stået for projektet.

Baseret på 51.308 afrejsende charterpassagerer i september måned må det antages, at omkring 7.500 passagerer har benyttet det nye selvbetjeningssystem.

“Der er naturligvis en ressourcebesparelse for lufthavnen, men det handler ligeså meget om, at passagererne oplever at komme hurtigere igennem lufthavnen. Det er samtidig et stort ønske fra passagererne selv at kunne have kontrol over hele processen,“ forklarer Anders Nielsen.

Interesse fra udlandet
Ifølge Billund Lufthavn har der allerede været stor interesse fra udlandet i forhold til den udviklede løsning. På det seneste har systemet været præsenteret på store konferencer i Wien og Miami for interessenter indenfor luftfartsindustrien.

“Hele vejen rundt har der været stor interesse for, hvordan vi har skruet systemet sammen,“ siger Anders Nielsen, der samtidig afslører, at det er en særdeles enkel løsning, som rent teknisk ikke indeholder noget unikt.

Lufthavnen har fået produceret en video, der er tilgængelig på YouTube. Her kan passagerer og andre interesserede tage løsningen i nærmere øjesyn.