British Airways Airbus A319-fly kørte fast i rabatten i Billund Lufthavn. (Foto: Steven Hughes/Twitter)

Billund-uheldsfly har haft problemer før

Et Airbus A319-fly fra British Airways kørte tirsdag fast i rabatten ved en taxivej i Billund Lufthavn, og en noget tilsvarende hændelse skete for under fire måneder siden i Manchester.

Et Airbus A319-fly fra British Airways (registering G-EUPM, red.) kørte tirsdag formiddag af banen i Billund Lufthavn. Flyet var netop ankommet fra London-Heathrow som rutenummer BA804, hvor det satte hjulene på asfalten i Billund kl. 10.03, hvilket var 22 minutter foran tidtabellen.

Vidner i lufthavnen fortæller, at flyet var på vej ad en af taxivejene fra hovedbanen, da det pludseligt af uforklarlige årsager kørte ud i rabatten. Flere passagerer har via sociale medier indikeret, at næsehjulet kan have sat sig fast, mens britiske medier skriver om et isglat underlag.

“Det var et fly, der ankom, og alle passagerer har vi nu fået hentet med busser og kørt ind i terminalen og fået dem videre. Så i princippet er det helt udramatisk for passagerne. Det var helt stille og roligt, men der står selvfølgelig et fly derude, som vi skal have flyttet,” sagde administrerende direktør Kjeld Zacho Jørgensen tirsdag formiddag til jv.dk.

British Airways-flyet var ikke i stand til at gennemføre returflyvningen på rutenummer BA805 til London-Heathrow. I stedet blev et Jet Time Boeing 737-300 fly (registrering OY-JTD), der i forvejen holdt i lufthavnen, indsat i stedet for. Dette fly satte kursen mod London kl. 14.48 med næsten fire timers forsinkelse.

Næsehjul blokerede i Manchester
Hvis det viser sig, at det aktuelt var næsehjulet, der havde sat sig fast, kan hændelsen få et lidt mere alvorligt efterspil end først forventet. Samme fly var nemlig den 19. oktober sidste år udsat for en næsten tilsvarende hændelse, hvor næsehjulet blokerede, da flyet var ved at køre fra hovedbanen i Manchester International Airport og ind på en taxivej.

Her blev der efterfølgende indledt en undersøgelse af den britiske havarikommission AAIB, der klassificerede hændelsen som en ulykke og efterfølgende i en foreløbig rapport fastslog, at der havde været en mekanisk fejl i næsehjulspartiet.

Hos British Airways er man ikke meget for at drage paralleller fra hændelsen i Manchester i forhold til gårsdagens baneafkørsel i Billund Lufthavn.

“Sikkerheden for vores kunder og besætninger har altid vores højeste prioritet. Vi kan ikke kommentere på AAIB´s undersøgelse omkring, hvad der skete i Manchester Airport i oktober, så længe undersøgelsen pågår. Vi har netop indledt de første undersøgelser af, hvad der er sket i Billund, så det vil ikke være passende at begynde at spekulere i mulige årsager på dette tidlige tidspunkt,” skriver British Airways´presseafdeling i en e-mail til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Charterfly atter på vingerne efter fastkørsel

Delta-fly glider af banen i New York

Langdistance-fly skred af banen

KLM-jumbojet kørte af banen i Amsterdam

ATR-fly skred af banen i Københavns Lufthavn