Boeings Seattle-kontor i Renton. (Foto: patch.com)

Boeing overvejer at sælge Seattle-hovedkvarter

For at reducere omkostningerne overvejer Boeing at sælge en stor kontorbygning i Seattle-bydelen Renton, hvor der er hovedkvarter for producentens kommercielle flyafdeling.

Coronakrisen har store konsekvenser for Boeing, der arbejder hårdt på at minimere omkostningerne.

I den forbindelse har den amerikanske flyproducent overvejelser om at sælge ud af blandt andet kontorbygninger. Ét af de steder, der kan blive solgt, er Longacres-industriparken, der ligger i bydelen Renton i storbyen Seattle. Det skriver Seattle Times.

Her har Boeing hovedkvarter for den kommercielle flyafdeling, og ejendommen har i alt 79.400 kvadratmeter kontorlokaler. Kontorkomplekset blev bygget på en tidligere hestevæddeløbsbane i 1990’erne, og en lille bakke adskiller ejendommen fra Boeing 737-fabrikken. Et eventuelt salg vil desuden omfatte en bygning, der engang blev brugt til uddannelse af piloter.

De ansatte i den bygning, der potentielt vil blive solgt, kan blive rykket til kontorer i Everett eller til Boeing Field. Et muligt valg kan også være Boeing World Headquarters-bygningen, som Boeing forlod i 2001, da den rykkede hovedkontoret til Chicago.

Evaluerer ejendomme i hele verden
Uanset hvad der besluttes omkring fremtiden for Boeings kommercielle flyafdeling, vil afdelingen forblive i Puget Sound-området ved Seattle.

Overvejelserne om at sælge Longacres-kontorbygningen er et led i en større undersøgelse, hvor Boeing foretager en bred og systematisk gennemgang af alle dets ejendomme – selv hovedkontoret i Chicago. Det fortæller Boeing-finansdirektør Greg Smith.

”Vi evaluerer al ejendom over hele kloden. Men der er ikke truffet andre beslutninger end det, vi har annonceret,” siger han ifølge Seattle Times.

Som led i et reducere omkostninger i forbindelse med coronakrisen skal Boeing allerede have taget beslutning om at lukke for produktionen af 787 Dreamlinere i Everett. Det er blevet rapporteret af amerikanske medier, at producenten fremover udelukkende vil samle Dreamliner-flyene i North Charleston i delstaten South Carolina.

Ny tendens i måden at arbejde på
Globalt set har Boeing en portefølje, der spænder over 223.00 kvadratmeter kontorlokaler og 11,5 millioner kvadratmeter til fabrikker og lagre.

På ugentlig basis rapporterer hold fra Boeings bygninger over hele verden tilbage til Greg Smith og koncernchef Dave Calhoun. De udsendte vurderer, i hvor høj grad bygningerne udnyttes, og om de langsigtede tendenser kan ændre behovet for dem. Coronapandemien har eksempelvis gjort, at flere medarbejdere arbejder hjemmefra, og derved efterlader kontorbygningerne halvtomme.

Boeings overordnede sigte er at gøre forretningen robust og konkurrencedygtig til tiden efter pandemien. Den generelle stigning i antallet af hjemmearbejdende personer kan dog få negative konsekvenser for efterspørgslen på kontorbygninger, vurderer analytiker Danny Ismail fra forskningsvirksomheden Green Street. Det er derfor uvist, hvor meget Boeing vil kunne få for Longacres-kontorerne.

 

Relaterede artikler:

Boeing lukker Dreamliner-produktion i Everett

Boeing 737 MAX på vingerne den 29. december

Boeing i krise – fra 568 til 98 leverede fly