Et kig fra Boeings hangar i Gatwick Airport. (Foto: Boeing Global Services | PR)

Boeing sælger MRO-hangar til British Airways

I slutningen af 2019 kunne Boeing indvie en ny hangar i Gatwick-lufthavnen syd for London, men nu vil flyproducenten virksomhedsoverdrage ansatte og faciliteter til British Airways.

British Airways fortsætter med at udvide sin såkaldte Engineering-division, der foretager vedligehold af egne og andre operatørers fly.

I forvejen har British Airways større afdelinger i Glasgow (BAMG) og Cardiff (BAEW), og snart kommer en afdeling til i London Gatwick Airport i form af et separat datterselskab kaldet British Airways Engineering Gatwick (BAEG).

Der bliver ikke tale om nyopførelse af en hangar, da British Airways har indgået aftale med flyproducenten Boeing om at overtage deres MRO-faciliteter (Maintenance, Repair and Overhaul, red.) i Gatwick via en virksomhedsoverdragelse.

Boeings hangar i Gatwick blev indviet i slutningen af 2019, og der er et gulvareal på 15.000 kvadratmeter, hvor der er plads til enten to wide-body-fly eller fem narrow-body på én gang. Fra denne hangar har Boeing hidtil tilbudt deres kunder MRO-services til 737NG, 737 MAX, 777 og 787.

Mere kapacitet i Gatwick på 777 og A320/A321
Det forventes, at transaktionen kan afsluttes i løbet af andet kvartal i år, hvorefter samtlige Boeing-ansatte vil blive overført til BAEG.

Ifølge British Airways er der tale om en betydelig investering ved overtagelsen af Boeings MRO-afdeling i Gatwick, og den vil styrke de faciliteter, som British Airways allerede har i den britiske lufthavn.

Hos British Airways glæder selskabets Chief Technical Officer, Andy Best, sig da også over transaktionen.

“Denne meddelelse vil bidrage til at vi kan være de allerbedste i branchen ved at inddrage tidligere Boeing-kollegers færdigheder og ekspertise og tilføje en stor, moderne hangar til vores portefølje af tekniske faciliteter. Det vil understøtte den driftsmæssige pålidelighed af ​​hele vores flåde, hvilket er godt nyt for vores kunder og kolleger.”

British Airways oplyser i en pressemeddelelse, at den øgede kapacitet i Gatwick vil gøre det muligt at udføre mere vedligehold på 777-flyene samt mere tungt vedligehold på selskabets egne Airbus A320/A321’ere, der tidligere har været foretaget andre steder.

 

Relaterede artikler:

Udfordringer med forsyningskæder fortsætter i 2025

Ny SAS-direktør i bestyrelsen for irsk selskab

Fra British Airways til koncernledelsen i SAS