Airbus A350-900 XWB fra Cathay Pacific Airways (Foto: Cathay Pacific)

Cathay har tabt 45 millioner kroner om dagen

Det Hong Kong-baserede flyselskab, Cathay Pacific Group, har netop opdateret sine økonomiske forventninger. Meddelelsen viser, at selskabet har tabt 45 millioner kroner om dagen det seneste halve år.

Et underskud på 9,9 milliarder Hong Kong dollars. Eller cirka 8,3 milliarder danske kroner. Så stort forventer Cathay Pacific Group, at selskabets underskud i første halvår af i år ender med at blive. Det svarer til 45 millioner danske kroner om dagen. Det tal skal så i øvrigt holdes op imod det faktum, at Cathay i samme periode sidste år landede et overskud i omegnen af én milliard kroner.

Alle flyselskaber har naturligvis været hårdt ramt det seneste halve år, men Cathay Pacific Groups to selskaber, Cathay Pacific og Cathay Dragon, har måske været endnu hårdere ramt end de fleste på grund af de uroligheder, som Hong Kong-regionen var ramt af allerede inden coronapandemien brød ud.

Cathay Pacific udsendte sine opdaterede forventninger sammen med trafiktallene for juni, og de tal illustrerer tydeligt de udfordringer, flyselskabet står overfor.

900 passagerer om dagen
27.106 passagerer fløj med de to Cathay-selskaber i juni. Det er et fald på 99,1 procent i forhold til samme måned i fjor, og belægningsprocenten faldt med 59,3 procentpoint til 27,3 procent. Kigger man på hele første halvår er passagertallet faldet med 76 procent.

”Efterspørgslen fortsatte med at være meget svag i juni, hvor vores flyselskaber transporterede mindre end én procent af de passagerer, vi transporterede i den samme måned i 2019. Vi opererede cirka fire procent af vores normale flykapacitet i juni. I gennemsnit transporterede vi kun cirka 900 passagerer om dagen,” siger Cathay Pacific Groups kommercielle direktør, Ronald Lam, i en kommentar til trafiktallene.

Redningsplan godkendt
I sidste uge godkendte selskabets aktionærer en redningsplan til en værdi af 39 milliarder Hong Kong dollars (knap 33 milliarder danske kroner), og i løbet af fjerde kvartal vil ledelsen fremlægge sin plan for, hvordan de flyselskaber fremadrettet kommer til at se ud. Og selskabets ledelse er udmærket klar over, at situationen for international luftfart ikke bliver normaliseret lige med det samme.

”Situationen for international luftfart er fortsat utroligt usikker med de grænserestriktioner og karantæneforanstaltninger, der stadig findes på tværs af kloden. Selvom vi er begyndt at se en indledende udvikling, især en lille stigning i antallet af transitpassagerer efter lempelse af transitbegrænsningerne gennem Hong Kong International Airport, ser vi stadig ingen markante tegn på øjeblikkelig forbedring,” siger Ronald Lam.

 

Relaterede artikler:

Cathay lukker midlertidigt seks internationale ruter

Cathay Pacific vil fjerne 30 procent af kapaciteten

Hong Kong-krise koster Cathay-topchefer jobbet