Fredag måtte Cathay Pacifics koncernchef og yderlige en koncerndirektør træde tilbage efter at “selskabets renommé er kommet under pres”, hedder det i en erklæring.
De seneste to måneders voldelige demonstrationer i bystaten Hong Kong har nu indirekte ført til, at Cathay Pacific har valgt at tage skille sig af med to topchefer.
Efter et bestyrelsesmøde fredag i Hong Kong-flyselskabet blev det meddelt, at koncernchef Rupert Hogg og kommerciel koncerndirektør Paul Loo begge havde besluttet at tage deres afsked. De erstattes med det samme af henholdsvis August Tang og Ronald Lam. Sidstnævnte er i dag tillige øverste direktør for datterselskabet Hong Kong Express.
Den øverste ledelse i Cathay Pacific skal tilsyneladende være syndebuk, efter at flyselskabet er kommet i kraftigt stormvejr i Folkerepublikken Kina, der er selskabets vigtigste marked. De kinesiske luftfartsmyndigheder har bedt om navne på flybesætninger fra Cathay Pacific, der er ombord på fly, der overflyver eller flyver til Kina, idet der er forbud mod dette, hvis man har deltaget i demonstrationerne.
I Kina er der desuden flere bevægelser, der opfordrer til at at undgå at flyve med Hong Kong-selskabet, da man mener, at der ikke er gjort nok for at forhindre, at flyselskabets ansatte deltager i demonstrationer. Under hashtag #BoycottCathayPacific er oneworld-selskabet således kommet i modvind på de sociale medier.
Omdømme under pres
I forbindelse med afskedigelsen af de to topchefer har Cathay Pacifics bestyrelsesformand John Slosar i en pressemeddelelse givet følgende forklaring.
“Rupert Hogg og hans team har gennemført det treårige transformationsprogram, som har været vigtigt for Cathay Pacific’s genrejsning og skabt en stærk platform for fortsat udvikling. De seneste begivenheder har imidlertid sat spørgsmålstegn ved Cathay Pacifics holding til flysikkerhed og sætter vores omdømme og varemærke under pres. Dette er beklageligt, da sikkerhed altid har været vores højeste prioritet. Vi synes derfor, at tiden er den rette til at udpege et nyt ledelsesteam, der kan genskabe tilliden og føre flyselskabet mod nye højder.”
Udtalelsen afsluttes med en erklæring, der understreger opbakningen til den nuværende styreform i Hong Kong.
“Cathay Pacific bakker fuldt ud op omkring Hong Kong under princippet ‘Et land to systemer’, som der står i lovgivningen. Vi er overbevist om, at Hong Kong har en stor fremtid,”
Det store Hong Kong-konglomerat Swire Group ejer 45 procent af Cathay Pacific, mens Air China og Qatar Airways ejer henholdsvis 30 og 10 procent. Det statsejede Air China har flere gange forsøgt at overtage Cathay Pacific, men nu har Beijing-regeringen tydeligvis demonstreret, at man ikke behøver at være majoritetsaktionær for at kunne udøve en eller anden form for statslig indblanding.
Ledergruppen har ansvaret
I pressemeddelelsen tager den afgående koncernchef Rupert Hogg ansvaret for det, som han kalder “nogle udfordrende uger for flyselskabet.”
I en intern besked til de ansatte under titlen “A message from Rupert”, bliver begrundelsen uddybet en smule.
“Det er en alvorlig og kritisk situation for vores flyselskaber. Der er ingen tvivl om, at vores omdømme og varemærke har lidt skade og er under enormt pres, og det pres er bygget op i løbet af nogle uger, specielt i det særdeles vigtige marked i Fastlandskina,” skriver Rupert Hogg.
“Noget af skaden på vores varemærke kan være forårsaget af eksterne faktorer, men Paul (Paul Loo, red.) og jeg har sammen med hovedparten af ledergruppen været forrest i håndteringen af denne krise og må tage ansvaret for måden, den er blevet håndteret. Kunne vi have gjort tingene anderledes? Set i bakspejlet, ‘ja’.”
Rupert Hogg og Paul Loo fratræder officielt på mandag ved midnatstid.
Relaterede artikler:
Fald i flyselskabernes Hong Kong-bookinger