Charterkunder tidligt ude

To af Danmarks største charterarrangører oplever, at kunderne rykker tidligt for at sikre sig 2016-rejsen. Helt samme tendens ser en tredje arrangør ikke.

Mens andre butikker har travlt op til jul, så er det især i dagene lige efter juleaften, at charterrejsebureauerne har kronede dage.

”Vi oplever hvert eneste år, at mellem jul og nytår, når man er samlet med familien og med vennerne, så er det ofte der, man tager hul på snakken om den næste sommers ferie. ”Hvor skal i hen”, ”Skal vi ikke holde ferie sammen” osv. Vores salg af rejser eksploderer mellem jul og nytår, der er en fantastisk kick-start for vores største salgsperiode, der er fra de første juledage og så til udgangen af februar,” forklarer Peder Hornshøj fra Bravo Tours.

Og hvis man skal tro Peder Hornshøj, så bliver 2016 et godt år for den danske charterbranche og kunderne er tidligt på færde.

”Hvis vi kigger i sol, måne og stjerner og på hvordan, det hele er gået den seneste tid, så er rejselysten for alvor tilbage hos danskerne, finanskrisen er ved at være glemt, og man vil igen gerne være tidligt ude med at bestille sin ferie. Simpelthen for at tilkæmpe sig de gode bestil-tidligt rabatter og i særdeleshed for at sikre sig den ferie, det rejsemål eller netop det hotel, man gerne vil have. Vi er lige kommet ud af et sommerhalvår, hvor mange gik forgæves eller ikke fik deres drømmeferie, fordi de var for sent ude, da der ikke var helt så mange rejser på markedet som tidligere og Danmark var ramt af rigtigt dårligt vejr,” pointerer Peder Hornshøj.

Vådt julevejr
At de solhungrende danskere rykker hurtigt for at sikre sig en plads i sydens sol, oplever man også hos Spies.

”Åbenbart har danskerne med det blæsende og våde julevejr fået et flash-back til sommeren 2015. Sammenligner vi de fire dage dag for dag fra den 24. december til og med den 27. december, fik vi et salgsplus på cirka 20 procent. Vi solgte fem procent færre vinterrejser, men det beror på, at vi i forvejen havde solgt ni ud af 10 januar-rejser og i dag har en loadfaktor på 98 procent frem til den 15. januar,” siger Torben Andersen, kommunikationschef i Spies, der er Danmarks største charterrejsebureau.

Hos den næststørste aktør på det danske marked, Star Tour, er oplevelsen en lidt anden.

”Vi ser en generel tendens til, at folk venter lidt længere med at købe deres ferie, og der er derfor ikke helt kommet samme fart i salget af sommerferier som sidste år. Danskerne skal nok komme efter det, men som rejsebureau må vi nok vænne os til at skulle have lidt mere is i maven og sælge rejserne senere,” siger Nikolai Johnsen, pressechef i Star Tour.

Ibiza er højdespringer
Det forgangne år har været præget af uro i flere af de store charterlande som Egypten og Tunesien. Og det kommer en gammel charterklassiker til gavn.

”Det er især de spanske destinationer som Mallorca, der er ekstraordinært populære i år, fordi folk søger imod den tryghed, som spanske destinationer giver. Ibiza er indtil videre højdespringeren, der virkelig sælger godt. Vi kigger på at åbne for flere destinationer i det iberiske til denne sommer, så vi kan imødekomme danskernes behov,” forklarer Nikolai Johnsen.

At danskerne søger mod Mallorca, kan man også skrive under på hos Spies.

”I 2016 fylder Spies 60 år. Og som dengang i 1956 er det Mallorca, som topper med et salg på ca. 300 pladser på fire dage. Kreta og Cypern fik den procentuelt største stigning med 45 procent,” forklarer Torben Andersen.

Trofast stampublikum
Uroen i de nordafrikanske lande har givet fremgang for et land, der ikke har været kendt som en stor charterdestination for danskerne.

”Tunesien og Egypten er ude af vort sommerprogram i 2016 – mange gæster dertil vælger i stedet prisbillige Bulgarien, der på de fire dage solgte 40 procent bedre end året før,” siger Torben Andersen.

Spies oplevede i juledagene også, at græske Kos gik 10 procent ned i salg, mens den meget medieomtalte græske ø Lesbos holdt sig nogenlunde uændret rent salgsmæssigt, blandt andet takket være et stort og trofast stampublikum.