Cimber-chef: ‘Vi betaler vores regninger!’

Fredag kom det på rygtebasis frem, at finansmanden Karsten Ree angiveligt skulle have ydet Cimber Sterling et lån på 50 mio. kr. Adm. direktør Jacob Krogsgaard bekræfter, at der er etableret mellemfinansiering, men er ikke i stand til at afsløre långiveren.

“Ree redder Cimber Sterling“ var en af topnyhederne fra TV2 Finans i fredags. En historie, der samtidig bragte et rygte frem om, at Cimber Sterling angiveligt havde været tæt på en betalingsstandsning kort før selskabets generalforsamling i august måned.

Her skulle finansmanden Karsten Ree,ifølge historien fra TV2 Finans. have trådt til og ydet selskabet et lån på 50 mio. kr. som mellemfinansiering indtil de endelige vilkår omkring det såkaldte statsgaranterede ‘askelån’ på 80 mio. kr. faldt på plads.

Det afstedkom en masse postyr omkring det trængte luftfartsselskab, der bl.a. foranledigede Cimber Sterling til fredag lidt i utide at udsende en fondsbørsmeddelelse, hvor man løftede en flig af resultatet for 1. kvartal af selskabets regnskabår, hvilket vil sige perioden fra maj til og med juli måned.

“Det er ikke noget nyt i oplysningen om mellemfinansieringen. Det blev nævnt i formandens beretning ved generalforsamlingen. Vi fandt det nødvendigt at optage lånet, idet vi til enhver tid ønsker at sikre os det nødvendige kapitalberedskab,“ fortæller administrerende direktør Jacob Krogsgaard til CHECK-IN.dk.

Jacob Krogsgaard ønsker dog ikke at afsløre, hvem der har stillet pengene til rådighed. “Vi har underskrevet en fortrolighedserklæring med långiver, men jeg kan sige, at vi er endog særdeles tilfredse med vilkårene.”Dermed indikerer Cimber-direktøren, at lånet angiveligt ikke erydet af et pengeinstitut eller anden finansiel institution, idet Cimber Sterling formentlig ikke ville have kunnet opnå et lån på særligt gode vilkår fra de traditionelle finansieringskilder.

“Vi betales vores regninger. Men hvis der ernogen, der mod forventning er bekymrede, kan de kontakte os. Vi kan til enhver tid stille den sikkerhed og garanti, der måtte være nødvendig,“ siger Jacob Krogsgaard.

Den lidt tidlige kvartalsmeddelelse, som selskabet udsendte fredag viste i øvrigt et overskud før finansiering og skat på 1 mio. kroner korrigeret for askeskyens konsekvenser. Ved indregning af afskeskyen viser resultatet et driftsunderskud på 10. mio. kr. før finansiering og skat.

“Det er rigtigt ærgerligt, at der pludselig kommer fokus på den mellemfinansiering, som vi allerede har oplyst om. Vi står faktisk i en fase, hvor udviklingen i selskabet er ganske god,“ siger Jacob Krogsgaard og henviser til fondsbørsmeddelelsens oplysninger om en passagervækst på 33 % samt en reduktion af enhedsomkostningerne med 13%.