Nogle fly var i månederne op til konkursen blevet skrællet for reservedele for at holde andre fly i luften.

Cimber-indenrigsruter mest miljøvenlige

De indenrigsruter, hvor Cimber Sterling opererer alene, er i øjeblikket de mest miljøvenlige, viser den internationale luftfartsorganisation ICAO´s såkaldte “emission-calculator“. Men ICAO-kalkulatoren er ikke fuldt opdateret, hvilket forvrider billedet af miljøbelastningen på de danske indenrigsruter.

Skal man tro den internationale luftfartsorganisation ICAO´s CO2-kalkulator, er indenrigsflyruten mellem Karup og København den mest miljøvenligei den danske indenrigsflytrafik.

På denne rute udledes ifølge ICAO 45,51 kg. CO2 pr. passagerer pr. returflyvning. I den modsatte ende ligger ruten mellem Aalborg og København, der ifølge ICAO udleder mere end den dobbelte mængde CO2 pr. passager.

De indenrigsflyruter, hvor Cimber Sterling opererer alene (Sønderborg, Bornholm og Billund) er ifølge ICAO de mest miljøvenlige. Det skyldes, at der kun anvendes turbopropfly af typen ATR42 og ATR72 samt jetflyet CRJ200 på ruterne.

På indenrigsruterne til Aalborg og Århus har ICAO registreret jetfly af typen Airbus A321, Boeing 737 og MD80. Disse flytyper trækker i den forkerte retning, når miljøbelastningen skal opgøres.

Men der mangler tydeligvis en opdatering af databasen hos ICAO. På ruten København-Karup flyves der således i dag med Boeing 737-300 jetfly, mens Dash8-flyene ikke har opereret på ruterne til Aalborg og Århus siden SAS tog denne flytype ud af flåden i slutningen af 2007. Men alligevel optræder sidstnævnte flytype i databasen.

Det ændrer dog ikke ved det faktum, at turobrop-flyene er de mest miljørigtige, således at de ruter, der hovedsagligt beflyves af disse flytyper, har den laveste CO2-udledning pr. passager. Herudover skal man også tage distancen i betragtning. Den længste indenrigsrute er Aalborg med en afstand på 138 nautical miles fra Københavns Lufthavn. Den korteste rute er København-Bornholm med 79 nautical miles.

Rute Kg. CO2 Flytyper
København-Karup 45,51 AT4, AT7, CR2
København-Sønderborg 55,02 AT4, AT7, CR2
København-Bornholm 56,73 AT4, AT7, CR2
København-Billund 57,33 146, AT4, AT7 ,CR2
København-Aarhus 94,72 321, AT7, CR2, DH8, M80
København-Aalborg 102,24 321, 737, AT4, AT7, CR2 ,DH8, M80

Kilde: ICAO Carbon Emisssions Calculator – baseret på returflyvninger

International Civil Aviation Organisation, forkortet ICAO, er en organisation under de Forenede Nationer, som arbejder med at skabe ensartede standarder for lovgivningen omkring civil luftfart i medlemslandene. Hovedkvarteret ligger i Quartier International i Montreal, Canada.

ICAO udarbejder dokumenter og annekser, der tilsammen udgør en “standard-skabelon“ for hvordan man bør indrette et lands luftfartslovgivning. Dermed er hensigten at sikre, at reglerne for flyvning bliver så ensartede fra land til land som muligt.

I Danmark forvaltes information og anbefalinger fra ICAO af Statens Luftfartsvæsen, som er en styrelse under Transportministeriet.

Link: ICAO Carbon Emissions Calculator