Cimber Sterling æder sig ind på SAS

Udmattelseskampen på de danske indenrigsflyruter fortsætter. Cimber Sterlings markedsandele er stigende på ruterne til Aalborg og Århus, men SAS ikke kan følge med den voldsomme vækst. SAS har 40 % af passagererne på Aalborg-ruten, men stadig 80 % på ruten til Aarhus Lufthavn.

Cimber Sterling kunne mandag offentliggøre selskabets trafiktal for maj måned. Passagerudviklingen på de danske ruter var ganske imponerende med en vækst på ikke mindre end 46 % i forhold til samme måned året før. På alle seks indenrigsruter var der tocifrede vækstrater.

Den største fremgang har fundet sted på de ruter, der også trafikeres af SAS. Her har Cimber Sterling vundet markedsandele fra konkurrenten. På Århus-ruten steg passagertallet i maj måned med 114 % i forhold til året før, mens København-Aalborg ruten havde en fremgang på 60 %.

Dermed har Cimber Sterling reduceret SAS-markedsandelen fra 88 % til 80 % i Aarhus Lufthavn, mens SAS er gået fra en markedsandel på 50 % til nu 40 % på Danmarks største indenrigsrute mellem København og Aalborg. Indtil 2004 var SAS alene på Aalborg-ruten, og kunne derfor selvbetjene de dengang ca. 550.000 årlige passagerer.

Markedsandelen påruterne til Århus og Aalborg var følgende i maj måned 2010 sammenlignet med året før.

København-Århus
SAS 80 % (88 %)
Cimber Sterling 20 % (12 %)

København-Aalborg
SAS 40 % (50 %)
Norwegian 33 % (29 %)
Cimber Sterling 27 % (21 %)

Cimber Sterling hævder ifølge egne oplysninger at have en samlet markedsandel på 46 % for den samlede danske indenrigsflytrafik. Det er selskabets mål at kunne udvikle forretningen til en samlet markedsandel på 60 %.

Det kommer i givet fald til at koste penge, idet konkurrencen stadig er hård. Norwegian presser konstant Cimber Sterling med lavpriser på ruterne til Aalborg og Karup.

“Priserne på flybilletter er meget lave, men vi flyver oftere og oftere med fulde huse – og det kompenserer til en vis grad for, at indtjeningen pr. passager er en smule faldende, når vi sammenligner med maj sidste år,” udtaler administrerende direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling.

I Cimber Sterlings danske indenrigstrafik er gennemsnitsindtægten pr. solgt flysæde (yield´en) i maj månedfaldet med 35 % i forhold til samme måned sidste år. Det kompenseres dog delvist af en stigning i belægningsprocenten fra 59 % til 66 %. Men indtjeningen vil stadig være presset med et kraftigt yield-fald forårsaget af den benhårde konkurrence. Dybe lommer er derfor i sidste ende en afgørende konkurrenceparameter på det danske indenrigsflymarked.