Cimber Sterling-fly reelt ikke sat til salg

Officielt er fem CRJ-fly fra Cimber Sterling-boet sat til salg for at skaffe penge til kreditorerne. Virkeligheden er dog en anden.

Fem CRJ-200 fly fra boet efter det konkursramte Cimber Sterling er officielt til salg i et forsøg på at realiserer værdierne og skaffe penge til kreditorerne efter konkursen for mere end 15 måneder siden. Meget tyder dog på, at Cimber Sterling-boets kuratorer ikke er særligt aktive med hensyn til at få flyene solgt. Potentielle købere har i hvert fald meget svært ved at opdage, at flyene er sat til salg.

CRJ-200 flyene er produceret af canadiske Bombardier, der på sin hjemmeside har en oversigt over hvilke brugte Bombardier-fly, der er til salg verden over. Her optræder 12 CRJ-200 fly, men ikke de fem tidligere Cimber Sterling-fly.

Heller ikke i august-udgaven af flybranchens svar på Den Blå Avis, Airfax, optræder flyene. Kilder i luftfartsbranchen oplyser, at det abonnements-baserede Airfax er her de professionelle kigger efter brugte fly. Også her er der adskillige andre CRJ-200 fly at få. Og på flere portaler med køb og salg af brugte fly på nettet er de fem fly heller ikke at finde.

Større eftersyn
Flyene er nogle af de mest værdifulde tilbageværende aktiver i Cimber Sterling-boet. Kuratorerne diskuterer stadig med flyets ejere og panthavere om hvem der har råderet over to af flyene. Det er de to fly, der har registreringsbogstaverne OY-RJB og -RJG. En strid om hvem der skal betale for et større eftersyn betyder, at det ene af de to fly står langtidsparkeret, mens det andet fly snart skal have skiftet understel. Det lejes derfor en sjælden gang imellem ind som reservefly af Cimber A/S.

Det selskab har lejet de tre øvrige CRJ-200 fly og opererer dem for SAS på en række feeder-ruter ind til København. Da flyene dermed er i daglig brug burde papirerne og ejerforholdene være så meget i orden, at de godt kunne sættes til salg.

De fem fly er de sidste fly, der er tilbage i boet. Efter en meget lang salgsproces lykkedes i foråret at sælge tre ATR42-fly og tre ATR72-fly til Danish Air Transport.

Udrede værdierne
Advokaterne Lisa Bo Larsen fra Kromann Reumert og Henrik Sjørslev fra Lett er kuratorer i Cimber Sterling-boet. Det er dermed deres opgave at opgøre og udrede værdierne i boet efter flyselskabet, der gik konkurs den 3. maj sidste år. Værdierne skal bruges til at betale de kreditorer, som havde penge til gode i selskabet på konkurstidspunktet.

Det har ikke været muligt for CHECK-IN.dk at få en kommentar fra kuratorerne.